Cyberprofilaktyka NASK
a a a a
DBI 2024. Uroczysta Gala, pokazowa lekcja „Fake czy fakt”, ponad 3030 inicjatyw
DBI 2024. Uroczysta Gala, pokazowa lekcja „Fake czy fakt”, ponad 3030 inicjatyw

DBI 2024. Uroczysta Gala, pokazowa lekcja „Fake czy fakt”, ponad 3030 inicjatyw

08.02.2024

Czeka nas wiele wyzwań, i to nie tylko technologicznych, żeby przygotować dzieci do funkcjonowania w szybko zmieniającej się, cyfrowej rzeczywistości – podkreślali goście Gali Dnia Bezpiecznego Internetu w warszawskim Teatrze Palladium. Gala oficjalnie otworzyła 6 lutego obchody DBI 2024. Jednak pierwszym głośnym wydarzeniem tego dnia była pokazowa lekcja „Fake czy fakt”. Poprowadziła ją w warszawskiej szkole ekspertka NASK Ewa Domańska i wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.

– Takie inicjatywy jak Dzień Bezpiecznego Internetu pomagają dzieciom zrozumieć, co je czeka w cyfrowym świecie, a nam – edukatorom i rodzicom – umożliwiają przygotowanie najmłodszych do bezpiecznego poruszania się w tak szybko zmieniającej się rzeczywistości – mówił podczas otwarcia Gali DBI gali Adam Marczyński, z-ca dyrektora NASK ds. cyberbezpieczeństwa i innowacji.

Wśród ekspertów występujących na gali była m.in. Anna Rywczyńska, koordynatorka Polskiego Centrum Programu Safer Internet i szefowa Pionu Ochrony Informacyjnej Cyberprzestrzeni w NASK i Łukasz Wojtasik z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. Uczestnicy wysłuchali również prelekcji dr. hab. Jacka Pyżalskiego, prof. UAM i dr. Jędrzeja Witkowskiego.

– Ideą tego dnia jest hasło „Działajmy razem”. Naszym celem jest budowanie powszechnego zainteresowania wokół problematyki bezpieczeństwa dzieci w internecie, bo każdy ma tu ogromną rolę do odegrania. DBI to ten moment, kiedy zastanawiamy się, co można zrobić więcej, jakie są priorytety – podkreślała Anna Rywczyńska, szefowa Pionu Ochrony Informacyjnej Cyberprzestrzeni w NASK.

Dr hab. Jacek Pyżalski mówił o wynikach badań na temat wykorzystywania generatywnej sztucznej inteligencji (GSI) w edukacji. – Wciąż mniejszość nauczycieli wykorzystuje tę technologię i stosunkowo mało osób to planuje. Jednak z punktu widzenia możliwości wykorzystania tej technologii poza edukacją jest ważne, żebyśmy się nią zainteresowali, nim ona zainteresuje się nami – powiedział Jacek Pyżalski.

Dzień Bezpiecznego Internetu 2024 to już ponad 3030 inicjatyw edukacyjnych

Głównym elementem obchodów Dnia Bezpiecznego Internetu w Polsce są lokalne inicjatywy na rzecz bezpieczeństwa młodych użytkowników. Każdego roku organizatorzy zapraszają do udziału placówki oświatowe i kulturalne – szkoły, biblioteki, domy kultury, a także firmy i osoby prywatne. W tym roku zgłoszono ich już ponad 3030. Pomysły można zgłaszać do końca marca br. za pomocą elektronicznego formularza, który dostępny jest na stronie DBI.

Oprócz inicjatyw zainteresowani mają dostęp do webinarów, lekcji online oraz innych materiałów realizowanych przez Polskie Centrum Programu Safer Internet i zespół Cyberprofilaktyki NASK.

Lekcja pokazowa „Fake czy fakt”. Sok pomarańczowy i zabawa w głuchy telefon

NASK wraz z Ministerstwem Cyfryzacji rozpoczął DBI pokazową lekcją o dezinformacji w internecie. Przeprowadzili ją dla czwartoklasistów z warszawskiej Szkoły Podstawowej nr 220 edukatorka NASK Ewa Domańska i wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. By zobrazować różnicę między faktem a fake newsem, informacją a opinią prowadzący wykorzystali sok pomarańczowy i „napój” wytworzony z wody, barwnika i cukru. Przekonujący był też wynik zabawy w głuchy telefon: hasło na wejściu „Fałszywe to nie prawdziwe”, na wyjściu zmieniło się w „Miewamy marzenia”.  20-minutowa lekcja była transmitowana w internecie, jej nagranie jest na kanale NASK na YouTube.

Lekcja „Fake czy fakt”, współprowadzona przez ekspertkę NASK, cieszyła się sporym zainteresowaniem mediów. Same tylko telewizje, m.in. TVP2, TVP Info, Polsat, poświęciły mu łącznie ok. 2 godziny czasu antenowego.

Galę Dnia Bezpiecznego Internetu można obejrzeć pod tym linkiem.

Więcej zdjęć można znaleźć tutaj.



do góry Menu Strony

Ustawienia plików Cookie

Na naszych stronach używamy różnych technologii, by zoptymalizować Państwa doświadczenia online. Obok wymaganych plików cookie, które zapewniają funkcjonalność stron, należą do nich także technologie służące np. do anonimizacji analizy stron lub do wyświetlania ukierunkowanej reklamy. Korzystanie z nich jest dobrowolne i wymaga zgody. Zgodę można w każdej chwili wycofać ze skutkiem na przyszłość.
Zobacz szczegółową Politykę Prywatności



Wymagane
Sesyjne pliki Cookies wymagane do działania strony, przechowywane podczas wizyty na stronie, np zapamiętany wybór języka strony

Statystyczne
Anonimowe statystyki odwiedzin strony oraz zachowania użytkownika

Zewnętrzne
Pliki Cookies od zewnętrznych dostawców usług takich jak filmy Youtube