O projekcie CYBER lekcje 3.0
Cyberlekcje 3.0 to projekt będący inicjatywą Ministerstwa Cyfryzacji i NASK-PIB, skierowaną głównie do nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Jego celem jest wspieranie nauczania o bezpiecznym korzystaniu z Internetu poprzez dostarczenie gotowych narzędzi dydaktycznych do prowadzenia zajęć.
W ramach Cyberlekcji 3.0 dostępne jest 18 scenariuszy lekcji opartych na metodologii PBL. Ta metoda aktywizuje uczniów, zachęcając ich do aktywnego uczestnictwa w procesie uczenia się i rozwijania umiejętności, takich jak analiza, krytyczne myślenie, praca zespołowa i rozwiązywanie problemów. Dzięki temu uczniowie zdobywają wiedzę poprzez praktyczne doświadczenia, co pomaga im lepiej przyswoić materiał.
Cyberlekcje 3.0 obejmują różne tematy, takie jak przeszukiwanie internetu, bezpieczeństwo online, prywatność, relacje w sieci, zagrożenia online, zarządzanie danymi, poszanowanie praw autorskich, a także nadużywanie nowych technologii i dobrostan psychiczny. Każdy z tych obszarów tematycznych jest dostosowany do wymagań programów nauczania na różnych poziomach edukacji.
Wszystkie scenariusze oraz materiały dodatkowe projektu CyberLekcje 3.0 są dostępne są w bazie wiedzy o cyberbezpieczeństwie w zakładce CyberEdukacja na portalu gov.pl, a także na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej (ZPE) (do wyszukiwarki platformy: https://zpe.gov.pl/ należy wpisać haslo: Cyberlekcje 3.0).
W ramach kolejnej edycji projektu w 2024 r. zaplanowano:
- 7 pilotażowych, całodniowych szkoleń dla nauczycieli z zakresu cyberbezpieczeństwa w miastach województwa mazowieckiego (Warszawa, Radom, Płock, Siedlce, Pruszków, Maków Mazowiecki oraz Mława).
- 2-godzinne szkolenia w placówkach oświatowych dla kadry pedagogicznej (liczba miejsc jest ograniczona),
- lekcje pokazowe dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych (liczba miejsc jest ograniczona).