Cyberprofilaktyka NASK
a a a a
PODCASTY CYFROWE WIECZORY

PODCASTY CYFROWE WIECZORY

Seria dziewięciu rozmów ekspertów NASK o tym, jak chronić dzieci w internecie, wspierać ich cyfrowy rozwój i budować zdrowe nawyki.


1. Bezpieczeństwo dzieci w erze internetu

Słowa kluczowe: Grooming , Profilaktyka , Bezpieczeństwo , Budowanie relacji
"Najważniejsze jest [...] budowanie relacji już od maluszka. Zacznijmy z małym dzieckiem budować taką relację, że ono zawsze, nawet jeżeli stanie się coś złego, przyjdzie do nas i powie. Nie będzie się bało."
Podinspektor Małgorzata Sokołowska

Wraz z podinspektor Małgorzatą Sokołowską - Z pamiętnika policjantki, przedstawicielką Rady Doradczej Rodziców NASK oraz Anną Słupską, psycholog działającą w ramach Cyberprofilaktyki NASK, rozmawiamy o bezpieczeństwie dzieci i młodzieży w internecie. Poruszamy najbardziej nurtujący temat ostatnich tygodni - child grooming (uwodzenie dziecka np. w internecie) - aby obalić mity, dla zwiększenia świadomości zagrożeń oraz zachęcenia do rozmów profilaktycznych z dziećmi.


2. Cyfrowa higiena dla najmłodszych, czyli jak wprowadzić dobre nawyki od dzieciństwa

Słowa kluczowe: Budowanie relacji , Higiena cyfrowa , Profilaktyka , Przykład rodzica
"Mama i tata po prostu muszą tam być. Badania pokazują, że młodzi ludzie, aby czuć się bezpiecznie w sieci, potrzebują nie tyle wiedzy technicznej, ile wsparcia, empatii i obecności dorosłych."
Anna Słupska, NASK

Marcin Perfuński (@supertata.tv) i Anna Rywczyńska, Kierownik Działu Profilaktyki Zagrożeń w NASK rozmawiają o tym jak ważne jest, aby od najmłodszych lat wykształcać u naszych dzieci zdrowe nawyki związane z korzystaniem z urządzeń (a z nimi i u nas, dorosłych, bo to nasze postawy dzieci przejmują). Cyfrowa higiena dla dzieci to nie tylko kwestia bezpieczeństwa online, dobre nawyki warto wyrabiać już od najwcześniejszych lat.


3. Dlaczego gry mogą uzależniać. Co rodzic wiedzieć powinien?

Słowa kluczowe: Uzależnienie od gier , Mechanizmy uzależniające , Dopamina , Wzorce rodzicielskie
„Ta myśl o tym, jak bardzo agresja czy zachowania przekraczające granice mogą zostać znormalizowane, skłania mnie do refleksji o progu tolerancji. Podobnie jak w przypadku hejtu — gdy wokół nas jest dużo wulgarnych słów, przestajemy je zauważać. W grach też często godzimy się na coraz większą dawkę agresji, przez co stopniowo obniżamy próg wrażliwości dziecka na trudne treści.”
Anna Słupska, NASK

Ekspertki Działu Profilaktyki Cyberzegrożeń w NASK: Ewa Domańska oraz Anna Słupska (psycholog, psychoterapeuta) omawiają temat uzależnienia od gier, wskazując jakie są pozytywne aspekty grania w gry komputerowe, dlaczego ważne sprawdzanie klasyfikacji PEGI, jakie elementy hazardowe występują w grach online, jakie hormony uaktywniają się podczas grania w sieci oraz jak wygląda proces uzależnienia.


4. Dostęp do treści pornograficznych. Ryzyka i konsekwencje?

Słowa kluczowe: Pornografia cyfrowa , Normalizacja , Toksyczne środowisko , Relacja rodzic-sojusznik
Najlepsza sytuacja jest wtedy, gdy nasze dzieci są przygotowane — bo to, że prędzej czy później zobaczą treści pornograficzne w internecie, jest bardziej niż pewne. [...] Oby stało się to później niż wcześniej, ale jeśli wcześniej z nimi porozmawiamy i powiemy: „Słuchaj, możesz zobaczyć w sieci coś takiego – przyjdź wtedy do mnie, powiedz o tym”, to dziecko będzie wiedziało, że może nam zaufać. [...] Chodzi o to, by miało w domu bezpieczną przestrzeń do rozmowy o takich sprawach, by wiedziało, że te treści są nieprawdziwe, często tworzone w celach biznesowych czy przez przestępców. Bo wtedy, nawet jeśli trafi na coś takiego, przyjdzie i powie: „Fuj, zobaczyłem, dostałem coś takiego” — i my wciąż możemy zrobić bardzo dużo dobrego.”
Anna Rywczyńska, NASK

Dr Rafał Lange, Kierownik Działu Badań nad Cyberprzestrzenią i Cyberbezpieczeństwem ThinkStat NASK oraz Anna Rywczyńska, Kierowniczka Działu Profilaktyki Cyberzagrożeń NASK rozmawiają o wpływie treści pornograficznych na dzieci.


5. Zachowania ryzykowne w internecie. Jak rozmawiać z dzieckiem?

Słowa kluczowe: Bezpieczeństwo danych , Prywatność , Ryzykowne zachowania , Nawyki cyfrowe
„Słuchajcie — bez trudu można zrobić screenshota albo ściągnąć film. To nie tak, że jeśli coś „zniknie”, to zniknie na zawsze. Jeśli ktoś będzie chciał, może to wykorzystać przeciwko nam. Zdarza się, że ze zdjęć z imprezy połowa nadaje się do publikacji, a połowa nie — dla kogoś jednak może to być pretekstem, żeby osobę sfotografowaną potem zastraszyć: ‚Mogę wrzucić to na waszą klasową grupę i zobaczysz, co będzie’. Wówczas ta osoba może mieć bardzo trudne miesiące w szkole.”
Marcin Perfuński

Mł. inspektor Małgorzata Sokołowska oraz Marcin Perfuński wspólnie podpowiadają, w jaki sposób przeprowadzić rozmowę z dzieckiem, tak aby uchronić je przed podejmowaniem ryzykownych działań w sieci.


6. Fonoholizm, netoholizm i inne - przegląd uzależnień cyfrowych

Słowa kluczowe: Uzależnienia cyfrowe , Fonoholizm , Relacja , Poczucie osamotnienia
„Jeżeli będziemy nagradzać dziecko telefonem — albo karać jego odebraniem — to tworzymy błędną zależność. [...] Wtedy telefon staje się nagrodą, a nie narzędziem. Nieświadomie uczymy dziecko, że „sięganie po telefon” to sposób na przyjemność lub na rozwiązanie problemu. A przecież często zaczyna się to bardzo wcześnie — od maluchów, które dostają telefon czy tablet do wózka, żeby spokojnie zjadły albo się czymś zajęły. I tu warto zadać sobie pytanie: dlaczego to robimy? Co ekran ma nam lub dziecku zastąpić?”
Anna Słupska, NASK

Ekspertki z NASK, Ewa Domańska i Anna Słupska, omawiają współczesne uzależnienia cyfrowe, takie jak fonoholizm i netoholizm. Przytaczają wyniki badań dot. konsumpcji mediów społecznościowych przez nastolatków, a także wskazują, jak można działać profilaktycznie, aby dzieci i młodzież nie nadużywała nowych technologii.

 


7. Patotreści i brainroty – co oglądają dzieci w internecie i jakie to ma konsekwencje?

Słowa kluczowe: Patotreści , Patostreamy , Brainrot , Normalizacja przemocy
„Może się państwu wydawać: „Moje dziecko na pewno tego nie ogląda.” [...] Niestety badania „Nastolatki 3.0” przeprowadzone przez NASK pokazują, że dzieci oglądają takie treści nawet dwa razy częściej, niż sądzą ich rodzice. Kiedy porównano odpowiedzi rodziców i dzieci, różnice były ogromne — co pokazuje, że dorośli często nie mają świadomości, co ich dzieci naprawdę oglądają w internecie.”
Arkadiusz Michałowski, NASK

Co właściwie oglądają dzieci i nastolatki w internecie? Dlaczego patostreamy i przemocowe treści zyskują popularność? Jak działają „brainroty”, czyli szybkie, przebodźcowujące shorty i rolki, które obniżają zdolność skupienia? W tym webinarze mówimy o tym, jak zmienia się dziecięcy mózg pod wpływem internetu, co może budzić niepokój i jak rozmawiać z młodymi odbiorcami o treściach, które konsumują codziennie. Dowiedz się też, jak wspierać dziecko w odpowiedzialnym korzystaniu z sieci.


8. Grooming - jak uczyć dziecko bezpiecznego reagowania na próby uwodzenia w internecie?

Słowa kluczowe: Wykorzystanie seksualne , Dyżurnet.pl , Zgłaszanie przestępstw , Asertywność
„Nawet jeśli jako rodzice popełnimy błąd — podniesiemy głos, zareagujemy zbyt emocjonalnie — ważne jest, by potem ochłonąć i przeprosić dziecko. To właśnie w tym momencie spoczywa na nas ogromna odpowiedzialność, bo jeśli dziecko zaufa nam na tyle, by powiedzieć, że coś takiego mu się przydarzyło, musimy być dla niego sojusznikiem, a nie sędzią.”
Arkadiusz Michałowski, NASK

Rozmawiamy o tym, jak rozpoznać zagrożenia związane z groomingiem – czyli uwodzeniem dzieci w sieci przez osoby dorosłe. Jakie aplikacje i zachowania powinny zwrócić uwagę rodzica? Co robić, gdy dochodzi do wycieku prywatnych materiałów lub szantażu emocjonalnego? W tym webinarze przyglądamy się mechanizmom uwodzenia, oznakom niepokojącego zachowania dziecka i sposobom skutecznego reagowania – od blokowania, przez zgłoszenia, po pomoc prawną.


9. Co rodzic powinien wiedzieć o przemocy rówieśniczej?

Słowa kluczowe: Cyberprzemoc , Bullying , Zaufanie , Świadek , Postawa
„Bardzo ważne jest, by rodzic — już od najmłodszych lat dziecka — pielęgnował bliskość, rozmowę i codzienną obecność. Im silniejsza i bardziej otwarta jest relacja między dzieckiem a rodzicem, tym większa szansa, że to właśnie rodzic jako pierwszy usłyszy o trudnościach, z którymi dziecko się mierzy.”
Anna Słupska, NASK

Czym różni się konflikt od przemocy? Dlaczego nękanie w szkole tak często łączy się z cyberbullyingiem w sieci? Jaką rolę odgrywają świadkowie wobec osoby doświadczającej i inicjującej hejt? Dlaczego ich reakcja jest tak ważna? W tej rozmowie przyglądamy się przemocy rówieśniczej – tej, która dzieje się „na żywo” i tej, która przenosi się do internetu. Rozmawiamy o definicjach, konsekwencjach i mechanizmach przemocy, ale też o tym, co może zrobić rodzic, aby pomóc dziecku kształtować jego odporność psychiczną i jak je wspierać w chwilach kryzysu.

do góry Menu Strony

Ustawienia plików Cookie

Na naszych stronach używamy różnych technologii, by zoptymalizować Państwa doświadczenia online. Obok wymaganych plików cookie, które zapewniają funkcjonalność stron, należą do nich także technologie służące np. do anonimizacji analizy stron lub do wyświetlania ukierunkowanej reklamy. Korzystanie z nich jest dobrowolne i wymaga zgody. Zgodę można w każdej chwili wycofać ze skutkiem na przyszłość.
Zobacz szczegółową Politykę Prywatności



Wymagane
Sesyjne pliki Cookies wymagane do działania strony, przechowywane podczas wizyty na stronie, np zapamiętany wybór języka strony

Statystyczne
Anonimowe statystyki odwiedzin strony oraz zachowania użytkownika

Zewnętrzne
Pliki Cookies od zewnętrznych dostawców usług takich jak filmy Youtube