PODCASTY CYFROWE WIECZORY
Seria dziewięciu rozmów ekspertów NASK o tym, jak chronić dzieci w internecie, wspierać ich cyfrowy rozwój i budować zdrowe nawyki.
Spis odcinków:
1. Bezpieczeństwo dzieci w erze internetu2. Cyfrowa higiena dla najmłodszych
3. Dlaczego gry mogą uzależniać
4. Dostęp do treści pornograficznych
5. Zachowania ryzykowne w internecie
6. Fonoholizm, netoholizm i inne uzależnienia
7. Patotreści i brainroty
8. Grooming – jak reagować
9. Przemoc rówieśnicza w sieci
1. Bezpieczeństwo dzieci w erze internetu
Wraz z podinspektor Małgorzatą Sokołowską - Z pamiętnika policjantki, przedstawicielką Rady Doradczej Rodziców NASK oraz Anną Słupską, psycholog działającą w ramach Cyberprofilaktyki NASK, rozmawiamy o bezpieczeństwie dzieci i młodzieży w internecie. Poruszamy najbardziej nurtujący temat ostatnich tygodni - child grooming (uwodzenie dziecka np. w internecie) - aby obalić mity, dla zwiększenia świadomości zagrożeń oraz zachęcenia do rozmów profilaktycznych z dziećmi.
2. Cyfrowa higiena dla najmłodszych, czyli jak wprowadzić dobre nawyki od dzieciństwa
Marcin Perfuński (@supertata.tv) i Anna Rywczyńska, Kierownik Działu Profilaktyki Zagrożeń w NASK rozmawiają o tym jak ważne jest, aby od najmłodszych lat wykształcać u naszych dzieci zdrowe nawyki związane z korzystaniem z urządzeń (a z nimi i u nas, dorosłych, bo to nasze postawy dzieci przejmują). Cyfrowa higiena dla dzieci to nie tylko kwestia bezpieczeństwa online, dobre nawyki warto wyrabiać już od najwcześniejszych lat.
3. Dlaczego gry mogą uzależniać. Co rodzic wiedzieć powinien?
Ekspertki Działu Profilaktyki Cyberzegrożeń w NASK: Ewa Domańska oraz Anna Słupska (psycholog, psychoterapeuta) omawiają temat uzależnienia od gier, wskazując jakie są pozytywne aspekty grania w gry komputerowe, dlaczego ważne sprawdzanie klasyfikacji PEGI, jakie elementy hazardowe występują w grach online, jakie hormony uaktywniają się podczas grania w sieci oraz jak wygląda proces uzależnienia.
4. Dostęp do treści pornograficznych. Ryzyka i konsekwencje?
Dr Rafał Lange, Kierownik Działu Badań nad Cyberprzestrzenią i Cyberbezpieczeństwem ThinkStat NASK oraz Anna Rywczyńska, Kierowniczka Działu Profilaktyki Cyberzagrożeń NASK rozmawiają o wpływie treści pornograficznych na dzieci.
5. Zachowania ryzykowne w internecie. Jak rozmawiać z dzieckiem?
Mł. inspektor Małgorzata Sokołowska oraz Marcin Perfuński wspólnie podpowiadają, w jaki sposób przeprowadzić rozmowę z dzieckiem, tak aby uchronić je przed podejmowaniem ryzykownych działań w sieci.
6. Fonoholizm, netoholizm i inne - przegląd uzależnień cyfrowych
Ekspertki z NASK, Ewa Domańska i Anna Słupska, omawiają współczesne uzależnienia cyfrowe, takie jak fonoholizm i netoholizm. Przytaczają wyniki badań dot. konsumpcji mediów społecznościowych przez nastolatków, a także wskazują, jak można działać profilaktycznie, aby dzieci i młodzież nie nadużywała nowych technologii.
7. Patotreści i brainroty – co oglądają dzieci w internecie i jakie to ma konsekwencje?
Co właściwie oglądają dzieci i nastolatki w internecie? Dlaczego patostreamy i przemocowe treści zyskują popularność? Jak działają „brainroty”, czyli szybkie, przebodźcowujące shorty i rolki, które obniżają zdolność skupienia? W tym webinarze mówimy o tym, jak zmienia się dziecięcy mózg pod wpływem internetu, co może budzić niepokój i jak rozmawiać z młodymi odbiorcami o treściach, które konsumują codziennie. Dowiedz się też, jak wspierać dziecko w odpowiedzialnym korzystaniu z sieci.
8. Grooming - jak uczyć dziecko bezpiecznego reagowania na próby uwodzenia w internecie?
Rozmawiamy o tym, jak rozpoznać zagrożenia związane z groomingiem – czyli uwodzeniem dzieci w sieci przez osoby dorosłe. Jakie aplikacje i zachowania powinny zwrócić uwagę rodzica? Co robić, gdy dochodzi do wycieku prywatnych materiałów lub szantażu emocjonalnego? W tym webinarze przyglądamy się mechanizmom uwodzenia, oznakom niepokojącego zachowania dziecka i sposobom skutecznego reagowania – od blokowania, przez zgłoszenia, po pomoc prawną.
9. Co rodzic powinien wiedzieć o przemocy rówieśniczej?
Czym różni się konflikt od przemocy? Dlaczego nękanie w szkole tak często łączy się z cyberbullyingiem w sieci? Jaką rolę odgrywają świadkowie wobec osoby doświadczającej i inicjującej hejt? Dlaczego ich reakcja jest tak ważna? W tej rozmowie przyglądamy się przemocy rówieśniczej – tej, która dzieje się „na żywo” i tej, która przenosi się do internetu. Rozmawiamy o definicjach, konsekwencjach i mechanizmach przemocy, ale też o tym, co może zrobić rodzic, aby pomóc dziecku kształtować jego odporność psychiczną i jak je wspierać w chwilach kryzysu.

