Newsletter wrzesień 2023
Za mało zabawy, za dużo ekranów. Wyzwanie współczesnych rodziców.
W dobie szybkiego rozwoju nowych technologii, coraz młodsze dzieci i coraz więcej czasu spędzają przed ekranem. Czy takie praktyki są bezpieczne dla zdrowia psychicznego i fizycznego dzieci? Jak wpływają na ich rozwój? Jak długo i jakie korzystanie w jakiej formie z nowych technologii jest bezpieczne dla maluchów?
Z nowego artykułu na naszym Blogu dowiesz się:
- jaki jest wpływ wczesnej ekspozycji ekranu na rozwój dziecka,
- dlaczego ekrany są tak bardzo uzależniające dla dzieci,
- jakie są zalecenia WHO, IMiD i AAP dot. czasu korzystania z urządzeń ekranowych dla dzieci w różnym wieku,
- jak zadbać o higienę cyfrową dziecka i wprowadzić zasady ekranowe?
Nie zapomnij podzielić się tą wiedzą ze swoją rodziną i znajomymi!
CyberLekcje 3.0.
Nowa odsłona projektu CyberLekcje. Sprawdź, co się zmieniło.
CyberLekcje 3.0 to nowa odsłona projektu edukacyjnego, który jest realizowany w ramach współpracy Ministerstwa Cyfryzacji oraz Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej – Państwowego Instytutu Badawczego (NASK-PIB). Projekt skierowany jest do nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych, a jego celem jest wsparcie w nauczaniu o bezpiecznym korzystaniu z Internetu i dostarczenie gotowych narzędzi dydaktycznych do prowadzenia zajęć.
CyberLekcje to 18 scenariuszy zajęć lekcyjnych, które powstały na podstawie materiałów opracowanych przez ekspertów NASK-PIB, Instytutu od wielu lat zajmującego się kwestiami bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych. W nowej odsłonie projektu wszystkie scenariusze przystosowano do jednej, spójnej metodyki nauczania - metodologii PBL (ang. Problem-Based Learning). PBL, czyli nauczanie oparte na rozwiązywaniu problemów, rzuca wyzwanie uczniom, aby aktywnie uczestniczyli w procesie uczenia się, a nie biernie „otrzymywali” informacje. Metoda PBL kładzie nacisk na rozwijanie umiejętności, t.j. analiza, krytyczne myślenie, praca zespołowa i rozwiązywanie napotkanych trudności. W ten sposób uczniowie zdobywają wiedzę poprzez praktyczne doświadczenia, co sprzyja lepszemu przyswajaniu wiedzy.
CyberLekcje 3.0 obejmują takie obszary tematyczne, jak:
-
metody przeszukiwania internetu, bezpieczeństwo oraz prywatność w internecie;
-
relacje oraz wizerunek i tożsamość w internecie;
-
zagrożenia w sieci oraz niebezpieczne i szkodliwe treści;
-
bezpieczne zarządzanie danymi, poszanowanie praw autorskich;
-
nadużywanie nowych technologii i dobrostan psychiczny.
Każdy obszar tematyczny został dostosowany do wymagań podstaw programowych kształcenia oraz potrzeb uczniów na różnych etapach edukacji. Na CyberLekcje 3.0 składają się: 2 scenariusze dla klas I-III, 3 scenariusze dla klas IV-VI, 4 scenariusze dla klas VII-VIII oraz 9 scenariuszy dla klas szkół ponadpodstawowych.
W ramach projektu powstały również dodatkowe materiały dydaktyczne, jak:
W ramach projektu powstały również dodatkowe materiały dydaktyczne, jak:
-
infografiki;
-
prezentacje multimedialne;
-
animacje oraz filmy z udziałem ekspertów.
W CyberLekcjach 3.0 nauczyciele znajdą pomysły na angażowanie uczniów w zajęcia, aby mogli doświadczyć tego o czym się uczą oraz wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce.
Serdecznie zachęcamy do korzystania z nowych zasobów projektu.
Wszystkie scenariusze oraz materiały dodatkowe projektu CyberLekcje 3.0 są dostępne są w bazie wiedzy o cyberbezpieczeństwie w zakładce CyberEdukacja na portalu gov.pl. Ponadto zostały umieszczone także na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej (ZPE) (do wyszukiwarki platformy: https://zpe.gov.pl/ należy wpisać haslo: Cyberlekcje 3.0).
Serdecznie zachęcamy do korzystania z nowych zasobów projektu.
Wszystkie scenariusze oraz materiały dodatkowe projektu CyberLekcje 3.0 są dostępne są w bazie wiedzy o cyberbezpieczeństwie w zakładce CyberEdukacja na portalu gov.pl. Ponadto zostały umieszczone także na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej (ZPE) (do wyszukiwarki platformy: https://zpe.gov.pl/ należy wpisać haslo: Cyberlekcje 3.0).
17. Międzynarodowa Konferencja „Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w internecie”
W imieniu Polskiego Centrum Programu Safer Internet serdecznie zapraszamy do udziału w 17. Międzynarodowej Konferencji „Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w internecie”. Jest to największe w Polsce cyklicznym wydarzeniem dotyczącym bezpieczeństwa dzieci online. Skierowana jest do przedstawicieli instytucji edukacyjnych, organizacji pozarządowych, administracji publicznej, wymiaru sprawiedliwości oraz branży internetowej.
Wydarzenie odbędzie się w dniach 26–29 września w formule hybrydowej. Składa się na nie dwudniowa konferencja (26–27 września) oraz dwa dni webinarów (28–29 września). Uprzejmie informujemy, że miejsca na udział stacjonarny (offline) w Konferencji oraz miejsca na liście rezerwowej zostały zapełnione. Zachęcamy do rejestracji do udziału online: https://konferencja.saferinternet.pl/rejestracja. Na webinary obowiązuje odrębna rejestracja.
Udział w konferencji jest bezpłatny. Wystąpienia podczas dwóch pierwszych dni będą dostępne w języku polskim, angielskim, ukraińskim oraz polskim języku migowym.
Organizatorami konferencji są: Polskie Centrum Programu Safer Internet (PCPSI), które tworzą NASK Państwowy Instytut Badawczy oraz Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę. Wydarzenie jest współfinansowane ze środków Unii Europejskiej. Głównym Partnerem konferencji jest Fundacja Orange, a Partnerem – Librus.
Wydarzenie odbędzie się w dniach 26–29 września w formule hybrydowej. Składa się na nie dwudniowa konferencja (26–27 września) oraz dwa dni webinarów (28–29 września). Uprzejmie informujemy, że miejsca na udział stacjonarny (offline) w Konferencji oraz miejsca na liście rezerwowej zostały zapełnione. Zachęcamy do rejestracji do udziału online: https://konferencja.saferinternet.pl/rejestracja. Na webinary obowiązuje odrębna rejestracja.
Udział w konferencji jest bezpłatny. Wystąpienia podczas dwóch pierwszych dni będą dostępne w języku polskim, angielskim, ukraińskim oraz polskim języku migowym.
Organizatorami konferencji są: Polskie Centrum Programu Safer Internet (PCPSI), które tworzą NASK Państwowy Instytut Badawczy oraz Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę. Wydarzenie jest współfinansowane ze środków Unii Europejskiej. Głównym Partnerem konferencji jest Fundacja Orange, a Partnerem – Librus.
Raport roczny Dyżurnet.pl 2022
Zachęcamy do zapoznania się z raportem rocznym 2022 Zespołu Dyżurnet.pl, który zwraca uwagę na skalę zmian internetowych trendów. Potwierdza on wciąż dużą liczbę zgłoszeń dotyczących treści potencjalnie przedstawiających seksualne wykorzystywanie dzieci. W 2022 roku do zespołu Dyżurnet.pl zgłoszono 6 737 takich materiałów. Eksperci po ich przeanalizowaniu potwierdzili CSAM w 2 861 materiałach.
To, co odróżnia miniony rok, to zwiększona liczba treści samodzielnie tworzonych przez dzieci i młodzież. Eksperci zauważają znaczne obniżenie wieku, w którym po raz pierwszy dzieci tworzą takie zdjęcia i filmy – mowa tu nawet o wieku wczesnoszkolnym. Zwiększa się też skuteczność i szybkość w reagowaniu na potwierdzone przypadki seksualnego wykorzystywania dzieci. Ogromną rolę w tym postępie odegrały nowe technologie, a szczególnie wykorzystanie sztucznej inteligencji w narzędziach wspierających działania Dyżurnet.pl. W Raporcie autorzy opisują również nowe zjawiska i produkty, takie jak metawersum czy serwisy o strukturze rozproszonej.
Pełną treść raportu można znaleźć na www.dyzurnet.pl
To, co odróżnia miniony rok, to zwiększona liczba treści samodzielnie tworzonych przez dzieci i młodzież. Eksperci zauważają znaczne obniżenie wieku, w którym po raz pierwszy dzieci tworzą takie zdjęcia i filmy – mowa tu nawet o wieku wczesnoszkolnym. Zwiększa się też skuteczność i szybkość w reagowaniu na potwierdzone przypadki seksualnego wykorzystywania dzieci. Ogromną rolę w tym postępie odegrały nowe technologie, a szczególnie wykorzystanie sztucznej inteligencji w narzędziach wspierających działania Dyżurnet.pl. W Raporcie autorzy opisują również nowe zjawiska i produkty, takie jak metawersum czy serwisy o strukturze rozproszonej.
Pełną treść raportu można znaleźć na www.dyzurnet.pl