Cyberprofilaktyka NASK
a a a a
Newsletter wrzesień 2023
Newsletter wrzesień 2023

Newsletter wrzesień 2023

Za mało zabawy, za dużo ekranów. Wyzwanie współczesnych rodziców. 

W dobie szybkiego rozwoju nowych technologii, coraz młodsze dzieci i coraz więcej czasu spędzają przed ekranem. Czy takie praktyki są bezpieczne dla zdrowia psychicznego i fizycznego dzieci? Jak wpływają na ich rozwój? Jak długo i jakie korzystanie w jakiej formie z nowych technologii jest bezpieczne dla maluchów?

Z nowego artykułu na naszym Blogu dowiesz się:
  • jaki jest wpływ wczesnej ekspozycji ekranu na rozwój dziecka,
  • dlaczego ekrany są tak bardzo uzależniające dla dzieci,
  • jakie są zalecenia WHO, IMiD i AAP dot. czasu korzystania z urządzeń ekranowych dla dzieci w różnym wieku,
  • jak zadbać o higienę cyfrową dziecka i wprowadzić zasady ekranowe?
Serdecznie zapraszamy do lektury i śledzenia nowych wpisów na stronie: https://cyberprofilaktyka.pl/blog.html
Nie zapomnij podzielić się tą wiedzą ze swoją rodziną i znajomymi!


CyberLekcje 3.0.

Nowa odsłona projektu CyberLekcje. Sprawdź, co się zmieniło.

CyberLekcje 3.0 to nowa odsłona projektu edukacyjnego, który jest realizowany w ramach współpracy Ministerstwa Cyfryzacji oraz Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej – Państwowego Instytutu Badawczego (NASK-PIB). Projekt skierowany jest do nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych, a jego celem jest wsparcie w nauczaniu o bezpiecznym korzystaniu z Internetu i dostarczenie gotowych narzędzi dydaktycznych do prowadzenia zajęć.
 
CyberLekcje to 18 scenariuszy zajęć lekcyjnych, które powstały na podstawie materiałów opracowanych przez ekspertów NASK-PIB, Instytutu od wielu lat zajmującego się kwestiami bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych. W nowej odsłonie projektu wszystkie scenariusze przystosowano do jednej, spójnej metodyki nauczania - metodologii PBL (ang. Problem-Based Learning). PBL, czyli nauczanie oparte na rozwiązywaniu problemów, rzuca wyzwanie uczniom, aby aktywnie uczestniczyli w procesie uczenia się, a nie biernie „otrzymywali” informacje. Metoda PBL kładzie nacisk na rozwijanie umiejętności, t.j. analiza, krytyczne myślenie, praca zespołowa i rozwiązywanie napotkanych trudności.  W ten sposób uczniowie zdobywają wiedzę poprzez praktyczne doświadczenia, co sprzyja lepszemu przyswajaniu wiedzy.
 
CyberLekcje 3.0 obejmują takie obszary tematyczne, jak:
  • metody przeszukiwania internetu, bezpieczeństwo oraz prywatność w internecie;
  • relacje oraz wizerunek i tożsamość w internecie;
  • zagrożenia w sieci oraz niebezpieczne i szkodliwe treści;
  • bezpieczne zarządzanie danymi, poszanowanie praw autorskich;
  • nadużywanie nowych technologii i dobrostan psychiczny.
Każdy obszar tematyczny został dostosowany do wymagań podstaw programowych kształcenia oraz  potrzeb uczniów na różnych etapach edukacji. Na CyberLekcje 3.0 składają się: 2 scenariusze dla klas I-III, 3 scenariusze dla klas IV-VI, 4 scenariusze dla klas VII-VIII oraz 9 scenariuszy dla klas szkół ponadpodstawowych.

W ramach projektu powstały również dodatkowe materiały dydaktyczne,  jak:
  • infografiki;
  • prezentacje multimedialne;
  • animacje oraz filmy z udziałem ekspertów.
W CyberLekcjach 3.0 nauczyciele znajdą pomysły  na angażowanie uczniów w zajęcia, aby mogli doświadczyć tego  o czym się  uczą oraz wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce.
Serdecznie zachęcamy do korzystania z nowych zasobów projektu.

Wszystkie scenariusze oraz materiały dodatkowe projektu CyberLekcje 3.0 są dostępne są w bazie wiedzy o cyberbezpieczeństwie w zakładce CyberEdukacja na portalu gov.pl. Ponadto zostały umieszczone także na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej (ZPE) (do wyszukiwarki platformy: https://zpe.gov.pl/ należy wpisać haslo: Cyberlekcje 3.0).
 

17. Międzynarodowa Konferencja „Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w internecie”

W imieniu Polskiego Centrum Programu Safer Internet serdecznie zapraszamy do udziału w 17. Międzynarodowej Konferencji „Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w internecie”. Jest to największe w Polsce cyklicznym wydarzeniem dotyczącym bezpieczeństwa dzieci online. Skierowana jest do przedstawicieli instytucji edukacyjnych, organizacji pozarządowych, administracji publicznej, wymiaru sprawiedliwości oraz branży internetowej.

Wydarzenie odbędzie się w dniach 26–29 września w formule hybrydowej. Składa się na nie dwudniowa konferencja (26–27 września) oraz dwa dni webinarów (28–29 września). Uprzejmie informujemy, że miejsca na udział stacjonarny (offline) w Konferencji oraz miejsca na liście rezerwowej zostały zapełnione. Zachęcamy do rejestracji do udziału online: https://konferencja.saferinternet.pl/rejestracja. Na webinary obowiązuje odrębna rejestracja.

Udział w konferencji jest bezpłatny. Wystąpienia podczas dwóch pierwszych dni będą dostępne w języku polskim, angielskim, ukraińskim oraz polskim języku migowym.

Organizatorami konferencji są: Polskie Centrum Programu Safer Internet (PCPSI), które tworzą NASK Państwowy Instytut Badawczy oraz Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę. Wydarzenie jest współfinansowane ze środków Unii Europejskiej. Głównym Partnerem konferencji jest Fundacja Orange, a Partnerem – Librus.
 

Raport roczny Dyżurnet.pl 2022

Zachęcamy do zapoznania się z raportem rocznym 2022 Zespołu Dyżurnet.pl, który zwraca uwagę na skalę zmian internetowych trendów. Potwierdza on wciąż dużą liczbę zgłoszeń dotyczących treści potencjalnie przedstawiających seksualne wykorzystywanie dzieci. W 2022 roku do zespołu Dyżurnet.pl zgłoszono 6 737 takich materiałów. Eksperci po ich przeanalizowaniu potwierdzili CSAM w 2 861 materiałach.

To, co odróżnia miniony rok, to zwiększona liczba treści samodzielnie tworzonych przez dzieci i młodzież. Eksperci zauważają znaczne obniżenie wieku, w którym po raz pierwszy dzieci tworzą takie zdjęcia i filmy – mowa tu nawet o wieku wczesnoszkolnym. Zwiększa się też skuteczność i szybkość w reagowaniu na potwierdzone przypadki seksualnego wykorzystywania dzieci. Ogromną rolę w tym postępie odegrały nowe technologie, a szczególnie wykorzystanie sztucznej inteligencji w narzędziach wspierających działania Dyżurnet.pl. W Raporcie autorzy opisują również nowe zjawiska i produkty, takie jak metawersum czy serwisy o strukturze rozproszonej.

Pełną treść raportu można znaleźć na www.dyzurnet.pl
do góry Menu Strony

Ustawienia plików Cookie

Na naszych stronach używamy różnych technologii, by zoptymalizować Państwa doświadczenia online. Obok wymaganych plików cookie, które zapewniają funkcjonalność stron, należą do nich także technologie służące np. do anonimizacji analizy stron lub do wyświetlania ukierunkowanej reklamy. Korzystanie z nich jest dobrowolne i wymaga zgody. Zgodę można w każdej chwili wycofać ze skutkiem na przyszłość.
Zobacz szczegółową Politykę Prywatności



Wymagane
Sesyjne pliki Cookies wymagane do działania strony, przechowywane podczas wizyty na stronie, np zapamiętany wybór języka strony

Statystyczne
Anonimowe statystyki odwiedzin strony oraz zachowania użytkownika

Zewnętrzne
Pliki Cookies od zewnętrznych dostawców usług takich jak filmy Youtube