Tajemnicze pokolenie Z, czyli, co nastolatki martwi w sieci?
Nękanie w sieci dotyka większość z nas. Cyberprzemoc w mediach społecznościowych to problem - uważa tak 90% badanych młodych ludzi - a dwie trzecie sądzi, że to główny problem nastolatki w sieci. Prawie 60% z nich przyznaje, że spotkała się z jakąś formą nękania w internecie. Najczęściej wymieniają obraźliwe wyzwiska (42% i rozpowszechnianie nieprawdziwych pogłosek na ich temat (32%). Jeden na czterech nastolatków otrzymuje niechciane zdjęcia, a co piąty spotka się z uporczywym kontrolowaniem i wypytywaniem ze strony innych osób. Prawie co piątemu grożono w sieci.Cyberprzemoc - realny problem
Cyberprzemoc jednakowo dotyka dziewczęta i chłopców - dwie trzecie z nich doświadczyło co najmniej sześciu jej przejawów. Dziewczęta częściej jednak spotykały się z rozpowszechnianiem nieprawdziwych i obraźliwych plotek na ich temat i otrzymywały niechciane zdjęcia. Częściej też doświadczały kilku różnych form cyberprzemocy (15% dziewcząt vs. 6% chłopców)1.Problematyczne używanie internetu
Nastolatki martwią się tym, że nowe technologie zajmują zbyt wiele przestrzeni w ich życiu. Ponad połowa młodych ludzi przyznaje, że spędza przed ekranem smartfona za dużo godzin. 40% z nich ocenia, że zbyt dużo czasu poświęca mediom społecznościowym, a jedna czwarta uważa, że gra zbyt wiele2.„Myślę, że największą przeszkodą dla mojego pokolenia jest trudność w oderwaniu się od elektroniki. Nastolatki są od niej bardzo uzależnione” (15-latek)3.
„Nie jesteśmy obecni w swoim życiu, ponieważ za dużo energii poświęcamy naszym smartfonom i mediom społecznościowym” (19-latek)3.
Ponad połowa młodych ludzi deklaruje, że próbowała ograniczyć używanie telefonu komórkowego (52%), rzadziej zaglądać na profile w mediach społecznościowych (57%) i ograniczyć czas przeznaczony na granie online (58%)2.
Nastolatki przyznają, że smartfon angażuje je w znaczny sposób. 44% często sprawdza wiadomości
i powiadomienia zaraz po przebudzeniu, 14% uważa, że często rozprasza się podczas rozmowy twarzą w twarz, ponieważ jednocześnie używa smartfona, a niespełna jeden na dziesięciu nastolatków nie może się skoncentrować na lekcji ponieważ zagląda stale do smartfona2.
“Nastolatki chętniej zajmą się swoim telefonem, niż pracą domową - to znacznie prostsze. To bardzo rozprasza” (17-latek)4.
Zapytani o emocje, jakie towarzyszą im kiedy nie mają przy sobie smartfona, młodzi ludzie wskazali szereg stanów, głównie negatywnych. Najczęściej jako pierwszy wymieniając - lęk (49% dziewcząt vs 35 % chłopców). Mówili również o poczuciu samotności (32% dziewcząt vs. 20% chłopców) i przygnębieniu (28% dziewcząt vs 20% chłopców). Pojawiły się również pozytywne stany - ulgi i szczęścia (ok. 17%)2.
Infografiki w wersji pdf można pobrać z zakładki INFOGRAFIKI
Źródła:
1 Pew Research Center 2018, A Majority of Teens Have Experienced Some Form of Cyberbullying [online: http://www.pewinternet.org/2018/09/27/a-majority-of-teens-have-experienced-some-form-of-cyberbullying/, dostęp z dn. 26.11.2018 r.]
2 Pew Research Center 2018, How Teens and Parents Navigate Screen Time and Device Distractions [online: http://www.pewinternet.org/2018/08/22/how-teens-and-parents-navigate-screen-time-and-device-distractions/, dostęp z dn. 26.11.2018 r.]
3 Raport Business Insider Survey [online: https://amp-businessinsider-com.cdn.ampproject.org/c/s/amp.businessinsider.com/teens-gen-z-generation-z-what-teens-are-like-2018-6, dostęp z dn. 26.11.2018 r.]
4 Raport Teens, Social Media & Technology 2018 [online: http://www.pewinternet.org/2018/05/31/teens-social-media-technology-2018/, dostęp z dn. 26.11.2018 r.]
Marta Witkowska
Psycholog i terapeutka
Ekspert ds. edukacji cyfrowej w Państwowym Instytucie Badawczym NASK
Zajmuje się profilaktyką, diagnozą i interwencją w obszarze zdrowia psychicznego młodzieży, prowadzi szkolenia dla specjalistów w zakresie rozwoju i zagrożeń okresu adolescencji i funkcjonowania nastolatków w sieci. Autorka publikacji i programów edukacyjnych obejmujących tematykę bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z internetu.
Psycholog i terapeutka
Ekspert ds. edukacji cyfrowej w Państwowym Instytucie Badawczym NASK
Zajmuje się profilaktyką, diagnozą i interwencją w obszarze zdrowia psychicznego młodzieży, prowadzi szkolenia dla specjalistów w zakresie rozwoju i zagrożeń okresu adolescencji i funkcjonowania nastolatków w sieci. Autorka publikacji i programów edukacyjnych obejmujących tematykę bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z internetu.