Tajemnicze pokolenie Z w sieci, czyli, jak to jest być nastolatkiem w 2018 roku
Ośrodek badawczy Pew Research Center oraz Business Insider przeprowadziły obszerne wywiady z amerykańskimi nastolatkami, pytając, jak to jest być nastolatkiem w 2018 roku. Wyniki badań kreślą spójny i intrygujący obraz młodego pokolenia.Badacze zwrócili uwagę na pokolenie Z, czyli nastolatki urodzone po 1997 roku (badania objęły młodzież w wieku 13-19 lat). To specyficzne pokolenie. Nie zna świata bez nowych technologii, jest zanurzone w cyfrowej rzeczywistości. Sami młodzi ludzie przyznają, że większość czasu są online. Czy rzeczywiście cały ich świat mieści się w smartfonie?Przede wszystkim widzą oni, że świat w którym żyją, jest zupełnie inny, niż rzeczywistość ich nieco starszych kolegów i koleżanek:
„Wszystko w naszym pokoleniu dzieje się natychmiast. Ponieważ wychowaliśmy się w rzeczywistości, w której wiadomości przesyła się w mgnieniu oka, jesteśmy mniej cierpliwi niż inne pokolenia – przyzwyczailiśmy się do natychmiastowej gratyfikacji. Ale jesteśmy też bardzo zdeterminowani, aby udowodnić, że potrafimy wykorzystać technologię i sposoby komunikacji, jakie znamy do dokonania zmiany – niezależnie od tego, czego spodziewają się po nas dorośli” (15-latek)1.
Ale też krytycznie oceniają również własne umiejętności:
„Największą trudnością są umiejętności interpersonalne, zdolność do porozmawiania twarzą w twarz z drugim człowiekiem” (18-latek)1.
Jak więc wygląda świat nastolatków z pokolenia Z w 2018 roku? Jak używają nowych technologii, co myślą
o mediach społecznościowych, jakie mają problemy w sieci, co ich niepokoi? Oto, co mówią sami o sobie:
Internet nie wypełnił całego naszego życia
Nastolatki podkreślają, że swój wolny czas spędzają przede wszystkim na różnego rodzaju zajęciach dodatkowych, a nie w internecie (26%). Jeden na sześciu nastolatków wskazuje, że w równym stopniu dzieli swój wolny czas pomiędzy rodzinę, przyjaciół i internet. Tyle samo angażuje się w sport. Tylko 6% deklaruje, że w wolnym czasie gra w gry komputerowe.
Obraz wyraża więcej niż słowa
„Jesteśmy pierwszym pokoleniem, które przez całe życie ma dostęp do smartfona. Komunikujemy się za pomocą mediów społecznościowych i sms-ów, co zmienia dynamikę komunikacji” (19-latek)1.Nastolatki rozmawiają ze sobą głównie poprzez serwisy społecznościowe i coraz częściej za pomocą obrazów. Wśród młodych stale rośnie popularność mediów opartych przede wszystkim na przekazie wizualnym (zdjęcia, filmy, streaming). Młodzież porusza się pomiędzy pięcioma głównymi platformami: YouTube (85%), Instagramem (72%), Snapchatem (69%) , Facebookiem (51%) i Twitterem (32%). Zapytani o to, z jakich korzystają, najczęściej wskazują Snapchata i YouTube (,nieco ponad 30%), a 15% Instagrama. Choć ponad 50% młodych używa Facebooka, to jako najczęściej używany serwis wskazuje go już tylko 10% nastolatków2.
„Lubię Instagrama, uważam, że obraz mówi więcej niż słowa” (17-latek)1.

Wiedza o świecie? Czerpiemy ją z mediów społecznościowych
„Wierzę, że współczesne nastolatki są z założenia takie same jak wcześniej, choć oczywiste jest to, że mamy możliwość pozyskiwania informacji z dużo większej ilości źródeł i wyrażać siebie na dużo więcej sposobów, niż wcześniej” (17-latek).Rzeczywiście, rozwój nowych technologii daje młodym ludziom prawie nieograniczone możliwości poszukiwania wiedzy. Cóż z tego, skoro ponad 60% nastolatków jako główne źródło wiedzy wskazuje media społecznościowe.
„Lubię Twittera ponieważ w ten sposób trzymam rękę na pulsie i wiem co dzieje się na świecie” (17-latek)1.
Tylko 14% deklaruje, że czyta gazety (online i offline). Mniej więcej co dziesiąty w ogóle nie zawraca sobie głowy newsami1.

Centrum rozrywki mieści się w smartfonie
Tylko 2% młodych ludzi wskazało telewizję jako główne źródło rozrywki, choć jeden na trzech przyznaje,że nadal ogląda telewizję godzinę lub nieco mniej niż godzinę dziennie. Jednakże nastolatkom nie chodzi tylko
o mobilność i dostępność rozrywki w dowolnej chwili, jaką daje smartfon. Przede wszystkim chcą mieć wybór - personalizować treści, które oglądają. Ponad 60% woli oglądać programy, filmy i seriale poprzez platformy streamingowe niż w telewizji - jeśli tylko mają taką możliwość.
Bardzo istotna jest też dla nich możliwość nawiązywania interakcji z autorami ulubionych programów (30% nastolatków wybiera serwis YouTube). Nie interesuje ich już bierne konsumowanie przekazywanych im treści. W swoich wypowiedziach podkreślają, że najważniejsza jest swoboda dostępu, wybór tylko tych materiałów, które są dla nich interesujące oraz aktualność i żywość treści dostępnych online.
„Możesz wybrać, co i kiedy chcesz oglądać” (14-latek)1.
„Ludzie mogą publikować filmy niezależnie od tego, gdzie są i są zabawni” (15-latek)1.
„YouTube ma wiele materiałów, którzy autorzy tworzą aby bawić swoich fanów, z grami i animacjami na temat ich życia - to jest coś prawdziwego, czego nie ma w TV” (14-latek)1.
Bardzo lubimy grać w gry komputerowe
Gry online to najpopularniejsza rozrywka młodzieży. Trzy na cztery dziewczyny i ponad 90% chłopców przyznaje, że gra w gry komputerowe, coraz częściej używając do tego smartfona2. Zaniepokojonym dorosłym, którzy alarmują, że młodzi ludzie spędzają przed ekranem smartfona przeciętnie pięć godzin dziennie1, nastolatki mogłyby odpowiedzieć przekornie - to dokładnie tyle samo czasu, ile dorośli Amerykanie poświęcają na oglądanie telewizji (5 godzin i 40 min.)3.
Jak oceniamy media społecznościowe?
Prawie połowa nastolatków uważa media społecznościowe za raczej neutralne, nie mające ani szczególnie pozytywnego, ani negatywnego wpływu na ich życie (45%). Nie znaczy to jednak, że młodzież nie ma zdania na temat medium, którego powszechnie używa2.Często media społecznościowe są postrzegane przez młodych jako prosty sposób na nudę:
„Są zabawne i zawsze znajdę w nich coś dla siebie, kiedy się nudzę” (16-latek)1.
„Przeglądam (co się dzieje w mediach społecznościowych) i dzięki temu się nie nudzę” (18-latek)1.
Co trzeci nastolatek sądzi, że media społecznościowe pełnią pozytywna rolę w ich życiu. Młodzi ludzie na pierwszym miejscu stawiają możliwość nawiązania kontaktu i utrzymywania bliskich relacji z rodziną (40%),
z osobami o podobnych zainteresowaniach (15%), ale również otrzymywania wsparcia (5%). Media społecznościowe wnoszę nową jakość w proces budowania i podtrzymywania relacji, znoszą granice i są oknem na świat2:
„Media społecznościowe pomagają czuć się mniej samotnym. Tworzą przestrzeń, w której ludzie mogą tworzyć relacje” (15-latka).
„Myślę, że media społecznościowe mają pozytywny wpływ ponieważ pozwalają porozmawiać z rodziną, która jest daleko” (14-latka).
„Pozwalają nam się swobodnie komunikować i widzieć, co robią inni. Daje nam to głos, który może dotrzeć do wielu ludzi” (15-latek).
Młodzi ludzie doceniają również łatwość poszukiwania informacji (16%) i uczenia się (4%). To miejsce do zabawy (9%) i wyrażanie siebie (4%).
“Moja mama musiała jechać do biblioteki, żeby zdobyć to, co ja mam cały czas pod ręką. Często mi o tym przypomina” (14-latka).
“W mediach społecznościowych jest wiele rzeczy stworzonych tylko po to, żeby dawać radość” (17-latek).
Co czwarty nastolatek widzi jednak w mediach społecznościowych więcej negatywów niż pozytywów. Młodzi ludzie jako główną przyczynę tej krytycznej oceny wskazują cyberbullying w sieci (27%)2.
„Media społecznościowe zapewniają większą publiczność, która angażuje się w hejt i poniżanie siebie nawzajem” (13-latek).
Kolejną, bardzo ważną dla nastolatków kwestią, która zaważa w znacznym stopniu na negatywnej ocenie mediów społecznościowych, jest poczucie życia w upiększonym i wystylizowanym lecz fikcyjnym świecie idealnych profili. Młodzi ludzie zdają sobie sprawę z konsekwencji, jakie niesie ze sobą stały kontakt
z nierzeczywistymi i niemożliwymi do naśladowania wzorami, jakie rozpowszechniają media społecznościowe. Nastolatki uważają, że przyczyniają się one do tworzenia nierealistycznego obrazu życia innych ludzi (15%)
i nasilaniu presji rówieśniczej (12%)2.
„Przekazują fałszywy obraz życia innych ludzi. Przez to czasami czuję, że ich życie jest perfekcyjne, chociaż wcale takie nie jest” (15-latka).
„Nastolatki są obsesyjnie zaabsorbowane swoim wizerunkiem w mediach społecznościowych i tym, co dzieje się u celebrytów = bardziej niż tym, co dzieje się w realnym życiu” (17-latek)1.
Prawie co piąty młody człowiek uważa też, że powszechność mediów społecznościowych przyczynia się do utraty jakości relacji i osobistego kontaktu.
„Ludziom trudniej jest nawiązywać kontakty, ponieważ przyzwyczaili się do braku osobistego kontaktu”
(15-latka).

Infografiki w wersji pdf można pobrać z zakładki INFOGRAFIKI
Źródła:
Raport Business Insider Survey [online: https://amp-businessinsider-com.cdn.ampproject.org/c/s/amp.businessinsider.com/teens-gen-z-generation-z-what-teens-are-like-2018-6, dostęp z dn. 26.11.2018 r.]
2Raport Teens, Social Media & Technology 2018 [online: http://www.pewinternet.org/2018/05/31/teens-social-media-technology-2018/, dostęp z dn. 26.11.2018 r.]
3The Total Audience Report [online: http://www.nielsen.com/us/en/insights/reports/2016/the-total-audience-report-q1-2016.html, dostęp z dn. 26.11.2018 r.]
wszystkie posty