Newsletter luty 2024
Już w najbliższy wtorek - Dzień Bezpiecznego Internetu!
Gala Bezpiecznego Internetu już we wtorek! Spotkajmy się na żywo i wspólnie twórzmy bezpieczny świat online. Nie jest za późno, by zgłosić swój udział i posłuchać inspirujących wystąpień naszych prelegentów i prelegentek.- 6 lutego 2024 r.
- 11:00–15:00
- Teatr Palladium (ul. Złota 9, Warszawa)
Udział w Gali jest bezpłatny. Zapisy: https://app.evenea.pl/event/DBI2024
Nie możesz być na miejscu? Nic nie szkodzi! Transmisję online możesz obejrzeć na Facebooku oraz stronie DBI.
Więcej informacji oraz program: https://www.saferinternet.pl/dbi/konferencja-dbi.html
LEKCJE ONLINE I WEBINARY
Przypominamy także o zapisach na webinary dla osób pracujących z dziećmi i młodzieżą, które odbywają się w godz. 17:00–18:00. Nauczyciel/nauczycielka mogą także zapisać swoją klasę na lekcje online, na które zapraszamy w godz. 8:55–9:40.Lista lekcji oraz zapisy: https://www.saferinternet.pl/dbi/lekcjeonline.html
Spis webinarów oraz zapisy: https://www.saferinternet.pl/dbi/webinary.html
INICJATYWY LOKALNE
Masz większe plany na DBI? Zgłoś inicjatywę lokalną w swojej szkole, firmie, organizacji pozarządowej i weź udział w konkursie na najciekawszą realizację! Kliknij tu, by wypełnić formularz zgłoszeniowy.Organizatorem wydarzenia w Polsce od 2005 roku jest Polskie Centrum Programu Safer Internet (PCPSI), które tworzą państwowy instytut badawczy NASK oraz Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę – realizatorzy unijnego programu „Digital Europe”. Głównym partnerem wydarzenia jest Fundacja Orange, a partnerem Google oraz Librus.
Weź udział w licytacji warsztatów dla uczniów w ramach WOŚP
Chcesz, aby klasa Twojego dziecka lub klasa, której jesteś wychowawcą, wzięła udział w kompleksowych warsztatach dot. bezpieczeństwa w internecie? Zapraszamy do licytacji aukcji NASK-PIB na rzecz 32. finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy!Eksperci NASK z Działu Profilaktyki Cyberzagrożeń (#CyberprofilaktykaNASK) oraz Działu Przeciwdziałania Dezinformacji (#WłączWeryfikację – NASK) poprowadzą 5 godzin lekcyjnych w formie warsztatowej dla wskazanej przez Ciebie klasy w uzgodnionym terminie. Ty zdecydujesz, które z proponowanych przez nas tematów są najważniejsze.
Oferujemy:
- warsztaty dla klas IV – VIII – przejdź do aukcji i dowiedz się więcej.
- warsztaty dla szkół średnich – przejdź do aukcji i dowiedz się więcej.
Zagraj z NASK-PIB! Całość wylicytowanej kwoty zasili cel 32. Finału WOŚP.
"Trzy role, dwa trójkąty, jedno błędne koło - wielowymiarowe aspekty hejtu".
Jednym z wiodących tematów w internecie jest zjawisko hejtu. Pojawia się jako wątek licznych konferencji, wzbudza zainteresowanie wielu teoretyków i praktyków, omawiany jest szeroko w cyberprzestrzeni, literaturze jak i w dialogu na żywo.Wciąż poszukujemy sposobów na jego zatrzymanie czy minimalizowanie możliwości rozprzestrzeniania się hejtu. Jednym ze sprawdzonych sposobów jest podejmowanie działań profilaktycznych, zarówno podczas spotkań z rodzicami, jak i dziećmi. Kluczowe jest zwiększanie świadomości mechanizmów wpływających na powstawanie tego zjawiska, poprawa umiejętności interpersonalnych, wyrażania własnych potrzeb i ochrona granic, gdy zaistnieje taka konieczność.
Ekspertka z Działu Profilaktyki Cyberzagrożeń w NASK na naszym Blogu analizuje zjawisko hejtu, biorąc pod uwagę jego wielowątkowość i wielowymarowość. Na przykładzie trójkątów (dramatycznego i wygrywającego) wyjaśnia, jak można wyjść z błędnego koła przemocy, aby być bardziej asertywnym, opiekuńczym i wrażliwym w relacjach. Temat omawia w oparciu o teorie psychologiczne i doświadczenie zawodowe, poruszając m.in. następujące wątki:
- Krytyka a hejt
- Bierność vs sprawczość
- Dlaczego hejter działa?
- Doświadczenie hejtu. Dlaczego warto rozmawiać?
- Co może zrobić świadek?
- Jak przeciwdziałać hejtowi przed i po szkodzie?
- Gdzie sięgać po pomoc?
- Czego uczyć dzieci?
Korzystanie z gier edukacyjnych w klasie
Polecamy lekturę podręcznika: „Korzystanie z gier edukacyjnych w klasie: wytyczne do efektywnego nauczania”, autorstwa Stowarzyszenia Producentów i Dystrybutorów Oprogramowania Rozrywkowego (SPIDOR).
Co zawiera podręcznik i co oferuje? Dostarcza zarówno informacji teoretycznych, jak
i praktycznych porad, m. in:
- praktyczne informacje dla osób, które rozważają wykorzystanie gier wideo jako narzędzia do nauczania, motywowania i angażowania uczniów
- zaprezentowanie korzyści płynących z włączenia gier do nauczania
- omówienie, w jaki sposób gry mogą być używane w klasie i poza nią, aby wspierać procesy nauczania i uczenia się
- wyjaśnienie teoretycznych podstaw włączania gier do praktyk pedagogicznych.
Podręcznik jest dostępny tutaj.
Ciekawe? Podaj dalej!