NASK na Konferencji „Rola szkoły w kształtowaniu kompetencji przyszłości”
05.02.2024

Tematem przewodnim konferencji była istota kształcenia umiejętności cyfrowych jako kompetencji przyszłości w dzisiejszej edukacji. Organizatorzy chcieli pokazać, jakie techniki i narzędzia wspomagają i ułatwiają efektywne nauczanie. Poruszone były również kwestie wyzwań cyfrowych, z jakimi borykają się dzisiejsi edukatorzy.
O tym „Jak praktycznie uczyć o cyberbezpieczeństwie” mówiła Ewa Domańska z Cyberprofilaktyki NASK. „Cyberbezpieczeństwo zaczyna się w momencie kontaktu z nowymi technologami. Uczyć praktycznie, to znaczy włączając dzieci i młodzież do dyskusji, dając im przestrzeń do wypowiedzenia się i możliwość bycia usłyszanymi. Uczyć praktycznie - to znaczy również w kontekście realnych potrzeb dzieci i młodzieży” – podkreśliła ekspertka w swojej wypowiedzi.
"Sztuczna inteligencja nie zastąpi myślenia krytycznego. Jeżeli nie będziemy weryfikować otrzymanych danych, może się okazać, że pracujemy na jej halucynacjach, które są błędne" - mówił Michał Ołowski z Zakładu Biometrii w NASK podczas sobotniej debaty "Czy współczesna edukacja jest gotowa na AI?". I dodał, zwracając się do nauczycieli: "Powinniśmy wszyscy pracować nad umiejętnościami analitycznymi i wzmacniać je także u dzieci. Pozwolą nam one skutecznie korzystać z nowych narzędzi."
Konferencji towarzyszyła gala finałowa konkursu Gigathon - największego konkursu programistycznego dla dzieci i młodzieży w Polsce.