Cyberprofilaktyka NASK
a a a a
Bezpieczne zakupy w sieci – reklama w internecie
Bezpieczne zakupy w sieci – reklama w internecie

Bezpieczne zakupy w sieci – reklama w internecie

23.12.2021

Czas przed Świętami Bożego Narodzenia to okres wzmożonej aktywności konsumenckiej. Przeszukujemy sklepy te stacjonarne, ale także te internetowe, w celu odnalezienia jak najlepszej okazji przedświątecznej.

Co jeśli, ta „złota okazja” jest oszustwem? Jakich sygnałów wypatrywać w treści oraz wyglądzie ogłoszeń promocyjnych online, aby nie wpaść w pułapkę cyberprzestępców?

Przykłady oszustw przedświątecznych

Produkty, które twierdzą, że wspierają organizację charytatywną:

Podczas przeglądania swojego kanału społecznościowego widzisz reklamę małej firmy sprzedającej uroczą biżuterię, koszulki lub inne towary. Firma obiecuję, także przekazanie części dochodu ze sprzedaży fundacjom zajmującym się: ratowaniem zwierząt, wspieraniem podopiecznych sierocińców lub wsparcie innego szczytnego celu. Gdy dokonujesz zakupu, okazuję się, że towar nigdy nie zostanie dostarczony, a dana fundacja nigdy nie otrzymała dotacji od firmy. W rzeczywistości produkt nigdy nie istniał, a rzekomy charytatywny cel działalności przedsiębiorstwa był jedynie dodatkowym wabikiem oszustów.

Oferty bezpłatnej wersji próbnej:

Wiele reklam wprowadzających w błąd promuje rzekomo rekomendowane przez celebrytów suplementy diety lub pielęgnacji skóry za minimalny wydatek jedynie kosztu przesyłki. Konsumenci wyrażają zgodę na warunki takich internetowych ofert i nie zdają sobie sprawy, że w tym momencie zgodzili się także na wielokrotną comiesięczną wysyłkę produktów. Zanim zarejestrujesz się, aby skorzystać z tego typu ofert – sprawdź firmę online. Zweryfikuj, czy są już w internecie istniejące skargi klientów, przeczytaj uważnie warunki, na które się zgadzasz. Jeśli ofera nie zawiera żadnego regulaminu warunków zakupu towaru, to także zły znak.

Podrabiane towary:

Markowe towary są głównym celem nieautoryzowanego powielania. Od artykułów kosmetycznych po marki odzieżowe, do luksusowego obuwia. Jeśli kupisz którykolwiek z tych produktów, możesz narazić się na ryzyko nie tylko otrzymania produktu o niskiej jakości, ale także może to być towar nie spełniający przepisów dotyczących ochrony środowiska, czy bezpieczeństwa. Uważaj na sygnały takie jak: radykalnie niższa cena od innych oferentów na rynku danego produktu, błędy ortograficzne i gramatyczne w reklamach, obrazki niskiej rozdzielczości prezentujące towar na danej platformie.

Angażujące reklamy, ale słaba obsługa klienta:

Reklama wygląda świetnie, produkt niedrogi, a więc gdzie jest haczyk w tym wypadku? Często dokonujemy zakupów bez zbadania witryny www lub firmy, która za nią stoi. Mijają tygodnie od złożenia zamówienia przez internet, a produkty nie docierają. Kiedy kupujący zwraca się do obsługi klienta, otrzymuje niejasną odpowiedź lub w ogóle nie otrzymuje odpowiedzi. W takiej sytuacji przed zakupem wykonaj szybkie wyszukiwanie w internecie. Wygoogluj nazwę witryny ze słowami „skargi”, „recenzje” i „oszustwo”, aby zobaczyć, co mówią inni klienci. Sprawdź informacje „O nas” lub „Skontaktuj się z nami” na stronie internetowej firmy, aby sprawdzić, czy zawierają one rzeczywiste dane kontaktowe firmy. Jeśli jedynym sposobem skontaktowania się z firmą jest formularz, jest to sygnał do wycofania się z transakcji internetowej.

Aplikacje o nieznanym pochodzeniu

Podczas przewijania swoich portali społecznościowych możesz czuć się czasem zachęcony/a do pobrania najnowszej „bezpłatnej” aplikacji. Uważaj, ponieważ pobierając tę aplikację, nie tylko otwierasz swoje urządzenie na nieznane podmioty, ale możesz również przez przypadek wpisać się na listę subskrybentów usług zawartych w aplikacji. Zanim wpiszesz swoją nazwę użytkownika i hasło, przeczytaj recenzje. Przeczytaj również uważnie opis aplikacji i poszukaj błędów ortograficznych i gramatycznych. Sprawdź, czy łączona z aplikacją witryna www naprawdę istnieje i są na niej rzetelne informacja o działalności danego podmiotu gospodarczego.

Jak chronić się przed oszustwami ?
  • Zrób swoje badania. Przed dokonaniem zakupu szybko wyszukaj daną firmę. Czy mają ważne dane kontaktowe? Nie daj się zwieść profesjonalnym fotografiom lub opiniom konsumentów na ich stronie internetowej.
 
  • Wyszukaj poprzednie skargi. Wyszukaj w Google nazwę firmy, a następnie „skargi”, „recenzje” lub „oszustwo” i zobacz, co się pojawi. Jeśli odkryjesz, że inne osoby zostały oszukane przez ten biznes, trzymaj się z daleka.
 
  •  Kieruj się zdrowym rozsądkiem. Wielu oszustów gra na chęci konsumentów do pomocy potrzebującym. Miej to na uwadze i używaj głowy, a nie tylko serca, kiedy wspierasz cele charytatywne.
 
***
Aby dowiedzieć się więcej o sposobach ochrony przed oszustwami związanymi z zakupami na portalach społecznościowych lub witrynach internetowych, zapoznaj się z materiałami projektu Bezpieczny Miesiąc, a także artykułem „Bezpieczne zakupy w sieci” przygotowanym przez projekt Ouch! CERT Polska.

Jeśli padłeś ofiarą oszustwa związanego z reklamą w internecie, zgłoś incydent formularzem CERT.PL . Twoje zgłoszenie może pomóc innym konsumentom uniknąć padania ofiarą podobnych oszustw.
do góry Menu Strony

DROGI UŻYTKOWNIKU,

Przechodząc do serwisu poprzez kliknięcie odnośnika „Zgadzam się” wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych.

POLITYKA COOKIES

Pliki cookies

Gdy korzystasz z naszych serwisów, gromadzimy informacje o Twojej wizycie i sposobie poruszania się w naszych serwisach. W tym celu stosujemy pliki cookies. Plik cookies zawiera dane informatyczne, które są umieszczone w Twoim urządzeniu końcowym - przeglądarce internetowej, z której korzystasz.

Pliki cookies używane w naszych serwisach wykorzystywane są między innymi do bieżącej optymalizacji serwisów oraz ułatwiania Twojego z nich korzystania. Niektóre funkcjonalności dostępne w naszych serwisach mogą nie działać, jeżeli nie wyrazisz zgody na instalowanie plików cookies.

Instalowanie plików cookies lub uzyskiwanie do nich dostępu nie powoduje zmian w Twoim urządzeniu ani w oprogramowaniu zainstalowanym na tym urządzeniu.

Stosujemy dwa rodzaje plików cookies: sesyjne i trwałe. Pliki sesyjne wygasają po zakończonej sesji, której czas trwania i dokładne parametry wygaśnięcia określa używana przez Ciebie przeglądarka internetowa oraz nasze systemy analityczne. Trwałe pliki cookies nie są kasowane w momencie zamknięcia okna przeglądarki, głównie po to, by informacje o dokonanych wyborach nie zostały utracone. Pliki cookies aktywne długookresowo wykorzystywane są, aby pomóc nam wspierać komfort korzystania z naszych serwisów, w zależności od tego czy dochodzi do nowych, czy do ponownych odwiedzin serwisu.


 

Do czego wykorzystujemy pliki cookies?

Pliki cookies wykorzystywane są w celach statystycznych oraz aby usprawnić działanie serwisów i zwiększyć komfort z nich korzystania, m.in:

  • pozwalają sprawdzić jak często odwiedzane są poszczególne strony serwisów - dane te wykorzystujemy do optymalizacji serwisów pod kątem odwiedzających;

  • umożliwiają rozpoznanie rodzaju Twojego urządzenia, dzięki czemu możemy lepiej dopasować sposób i format prezentowania treści oraz funkcjonalności serwisów;

  • poprawiają wydajność i efektywność serwisów dla korzystających.


 

W jaki sposób możesz nie wyrazić zgody na instalowanie plików cookies za pomocą ustawień przeglądarki?

Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były instalowane na Twoim urządzeniu, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki w zakresie instalowania plików cookies. W każdej chwili możesz też usunąć z pamięci swojego urządzenia pliki cookies zapisane w trakcie przeglądania naszych serwisów. Pamiętaj jednak, że ograniczenia w stosowaniu plików cookies mogą utrudnić lub uniemożliwić korzystanie z tych serwisów.
 

Wykorzystywane narzędzia firm trzecich

Niektóre pliki cookies są tworzone przez podmiot, z usług których korzystamy, np.

  • Google Inc.
    W naszych serwisach wykorzystujemy narzędzie Google Analytics do analizy ruchu na stronie internetowej oraz aktywności dotyczących jej przeglądania. Wykorzystujemy je w szczególności do celów statystycznych, aby sprawdzić jak często odwiedzane są poszczególne serwisy. Dane te wykorzystujemy również do optymalizacji i rozwoju serwisów. Więcej informacji na temat narzędzia Google Analytics znajdziesz na stronie: https://policies.google.com/technologies/cookies

  • Facebook
    Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
    https://pl-pl.facebook.com/policies/cookies/

  • Youtube
    Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
    https://policies.google.com/privacy?hl=pl&gl=pl

Podstawowe cookies są niezbędne aby strona mogła działać prawidłowo. Cookies funkcjonalne wykorzystujemy do analizowania wizyt na stronie internetowej. Pomoże nam to zrozumieć, jak często odwiedzane są poszczególne serwisy oraz pozwoli optymalizować i rozwijać stronę.