Bezpieczne zakupy w sieci – reklama w internecie
23.12.2021
Czas przed Świętami Bożego Narodzenia to okres wzmożonej aktywności konsumenckiej. Przeszukujemy sklepy te stacjonarne, ale także te internetowe, w celu odnalezienia jak najlepszej okazji przedświątecznej.
Co jeśli, ta „złota okazja” jest oszustwem? Jakich sygnałów wypatrywać w treści oraz wyglądzie ogłoszeń promocyjnych online, aby nie wpaść w pułapkę cyberprzestępców?
Przykłady oszustw przedświątecznych
Produkty, które twierdzą, że wspierają organizację charytatywną:
Podczas przeglądania swojego kanału społecznościowego widzisz reklamę małej firmy sprzedającej uroczą biżuterię, koszulki lub inne towary. Firma obiecuję, także przekazanie części dochodu ze sprzedaży fundacjom zajmującym się: ratowaniem zwierząt, wspieraniem podopiecznych sierocińców lub wsparcie innego szczytnego celu. Gdy dokonujesz zakupu, okazuję się, że towar nigdy nie zostanie dostarczony, a dana fundacja nigdy nie otrzymała dotacji od firmy. W rzeczywistości produkt nigdy nie istniał, a rzekomy charytatywny cel działalności przedsiębiorstwa był jedynie dodatkowym wabikiem oszustów.
Oferty bezpłatnej wersji próbnej:
Wiele reklam wprowadzających w błąd promuje rzekomo rekomendowane przez celebrytów suplementy diety lub pielęgnacji skóry za minimalny wydatek jedynie kosztu przesyłki. Konsumenci wyrażają zgodę na warunki takich internetowych ofert i nie zdają sobie sprawy, że w tym momencie zgodzili się także na wielokrotną comiesięczną wysyłkę produktów. Zanim zarejestrujesz się, aby skorzystać z tego typu ofert – sprawdź firmę online. Zweryfikuj, czy są już w internecie istniejące skargi klientów, przeczytaj uważnie warunki, na które się zgadzasz. Jeśli ofera nie zawiera żadnego regulaminu warunków zakupu towaru, to także zły znak.
Podrabiane towary:
Markowe towary są głównym celem nieautoryzowanego powielania. Od artykułów kosmetycznych po marki odzieżowe, do luksusowego obuwia. Jeśli kupisz którykolwiek z tych produktów, możesz narazić się na ryzyko nie tylko otrzymania produktu o niskiej jakości, ale także może to być towar nie spełniający przepisów dotyczących ochrony środowiska, czy bezpieczeństwa. Uważaj na sygnały takie jak: radykalnie niższa cena od innych oferentów na rynku danego produktu, błędy ortograficzne i gramatyczne w reklamach, obrazki niskiej rozdzielczości prezentujące towar na danej platformie.
Angażujące reklamy, ale słaba obsługa klienta:
Reklama wygląda świetnie, produkt niedrogi, a więc gdzie jest haczyk w tym wypadku? Często dokonujemy zakupów bez zbadania witryny www lub firmy, która za nią stoi. Mijają tygodnie od złożenia zamówienia przez internet, a produkty nie docierają. Kiedy kupujący zwraca się do obsługi klienta, otrzymuje niejasną odpowiedź lub w ogóle nie otrzymuje odpowiedzi. W takiej sytuacji przed zakupem wykonaj szybkie wyszukiwanie w internecie. Wygoogluj nazwę witryny ze słowami „skargi”, „recenzje” i „oszustwo”, aby zobaczyć, co mówią inni klienci. Sprawdź informacje „O nas” lub „Skontaktuj się z nami” na stronie internetowej firmy, aby sprawdzić, czy zawierają one rzeczywiste dane kontaktowe firmy. Jeśli jedynym sposobem skontaktowania się z firmą jest formularz, jest to sygnał do wycofania się z transakcji internetowej.
Aplikacje o nieznanym pochodzeniu:
Podczas przewijania swoich portali społecznościowych możesz czuć się czasem zachęcony/a do pobrania najnowszej „bezpłatnej” aplikacji. Uważaj, ponieważ pobierając tę aplikację, nie tylko otwierasz swoje urządzenie na nieznane podmioty, ale możesz również przez przypadek wpisać się na listę subskrybentów usług zawartych w aplikacji. Zanim wpiszesz swoją nazwę użytkownika i hasło, przeczytaj recenzje. Przeczytaj również uważnie opis aplikacji i poszukaj błędów ortograficznych i gramatycznych. Sprawdź, czy łączona z aplikacją witryna www naprawdę istnieje i są na niej rzetelne informacja o działalności danego podmiotu gospodarczego.
Jak chronić się przed oszustwami ?
- Zrób swoje badania. Przed dokonaniem zakupu szybko wyszukaj daną firmę. Czy mają ważne dane kontaktowe? Nie daj się zwieść profesjonalnym fotografiom lub opiniom konsumentów na ich stronie internetowej.
- Wyszukaj poprzednie skargi. Wyszukaj w Google nazwę firmy, a następnie „skargi”, „recenzje” lub „oszustwo” i zobacz, co się pojawi. Jeśli odkryjesz, że inne osoby zostały oszukane przez ten biznes, trzymaj się z daleka.
- Kieruj się zdrowym rozsądkiem. Wielu oszustów gra na chęci konsumentów do pomocy potrzebującym. Miej to na uwadze i używaj głowy, a nie tylko serca, kiedy wspierasz cele charytatywne.
***
Aby dowiedzieć się więcej o sposobach ochrony przed oszustwami związanymi z zakupami na portalach społecznościowych lub witrynach internetowych, zapoznaj się z materiałami projektu Bezpieczny Miesiąc, a także artykułem „Bezpieczne zakupy w sieci” przygotowanym przez projekt Ouch! CERT Polska.
Jeśli padłeś ofiarą oszustwa związanego z reklamą w internecie, zgłoś incydent formularzem CERT.PL . Twoje zgłoszenie może pomóc innym konsumentom uniknąć padania ofiarą podobnych oszustw.