CYBER lekcje dla dzieci i młodzieży
29.06.2022
W dniach 28-30 czerwca br. w Toruniu odbyła się XVIII konferencja „Informatyka w Edukacji". Organizatorami były Oddział Kujawsko-Pomorski Polskiego Towarzystwa Informatycznego oraz Wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika (UMK) w Toruniu. Tematem tegorocznej edycji było: Uczniowie i nauczyciele w szkole przyszłości.
W ramach konferencji odbyły się wykłady, referaty i warsztaty, które skupione były na dwóch ważnych aktualnie obszarach działań podejmowanych przez edukacyjne środowisko informatyków: przygotowaniu nauczycieli oraz metodyce zajęć w laboratoriach przyszłości.
W ramach konferencji odbyły się wykłady, referaty i warsztaty, które skupione były na dwóch ważnych aktualnie obszarach działań podejmowanych przez edukacyjne środowisko informatyków: przygotowaniu nauczycieli oraz metodyce zajęć w laboratoriach przyszłości.
28 czerwca br. ekspertki NASK Julia Piechna i Zuzanna Polak zaprezentowały nowy projekt edukacyjny CYBER lekcje. Projekt ten powstał w ramach współpracy Ministra Cyfryzacji oraz NASK - Państwowego Instytutu Badawczego. CYBER lekcje adresowane są do nauczycieli szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych, którzy chcą podczas swoich zajęć przekazywać dzieciom i młodzieży zasady i wskazówki dotyczące bezpiecznego poruszania się w internecie, a także usystematyzować wiedzę z zakresu cyberbezpieczeństwa.
Celem warsztatu było wsparcie nauczycieli w zorganizowaniu lekcji na temat mądrego i odpowiedzialnego korzystania z nowych technologii. Ekspertki NASK omówiły cele i założenia projektu, tematykę, jaką porusza oraz konstrukcję scenariuszy. Na przykładzie scenariusza dla szkół ponadpodstawowych poświęconego cyberprzemocy nauczyciele mieli możliwość przetestowania narzędzia w praktyce wykonując z nami przykładowe ćwiczenia:
- zastanawiali się nad formami cyberprzemocy,
- motywami sprawców oraz tym,
- jakie działania może podjąć nauczyciel w przypadku cyberprzemocy w szkole.
Ponadto uczestnicy mieli możliwość wykonania quizu dot. odczuć towarzyszących sprawcy i ofierze.
Julia Piechna i Zuzanna Polak poruszyły także problemy z zakresu bezpieczeństwa online , z jakimi nauczyciele zmagają się na co dzień podczas pracy z uczniami. Uczestnicy podzielili się swoimi doświadczeniami, wyzwaniami, dobrymi praktykami w tym zakresie.
Julia Piechna i Zuzanna Polak poruszyły także problemy z zakresu bezpieczeństwa online , z jakimi nauczyciele zmagają się na co dzień podczas pracy z uczniami. Uczestnicy podzielili się swoimi doświadczeniami, wyzwaniami, dobrymi praktykami w tym zakresie.
Julia Piechna
Ekspert NASK
Od 2007 r. pracuje w NASK, w Zespole Edukacji Cyfrowej. W swojej pracy zdobyła doświadczenie w organizacji szeregu konferencji i szkoleń poświęconych tematyce bezpieczeństwa dzieci w internecie, tworzeniu programów edukacyjnych oraz prowadzeniu kampanii medialnych. W 2020 r. została uwzględniona w „Liście 100 osób, które przyczyniły się do rozwoju umiejętności cyfrowych w Polsce”.
Zuzanna Polak
Kierownik Zespołu Budowania Świadomości Cyberbezpieczeństwa
NASK
Absolwentka psychologii, od ponad 10 lat zaangażowana w działalność edukacyjno-popularyzatorską w zakresie bezpieczeństwa w internecie oraz zwalczania treści nielegalnych w NASK. Autorka publikacji na temat różnych aspektów bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w Internecie, prelegentka na wielu wydarzeniach z branży cyberbezpieczeństwa. W latach 2012-2014 była skarbnikiem zarządu stowarzyszenia INHOPE, zrzeszającego punkty kontaktowe ds. zwalczania nielegalnych treści (hotline) w ponad 40 krajach. Obecnie zaangażowana w projekty z zakresu budowania świadomości Cyberbezpieczeństwa dla różnych grup społecznych – administracji, sektora MŚP oraz zwykłych użytkowników Internetu.