Nowe scenariusze Cyberlekcji dla klas 1 – 3 oraz 4 – 6
Cyberlekcje 3.0 to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Naukową i Akademicką Sieć Komputerową – Państwowy Instytut Badawczy (NASK-PIB) na zlecenie Ministra Cyfryzacji. Projekt adresowany jest do nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych i ma na celu wspieranie ich w prowadzeniu zajęć poświęconych bezpiecznemu korzystaniu z internetu. Uczestnicy otrzymują gotowe, praktyczne materiały dydaktyczne do wykorzystania podczas lekcji.
Program działa od 2021 roku i z każdą kolejną edycją uwzględnia zmieniające się potrzeby edukatorów oraz nowe wyzwania wynikające z rozwoju technologii i pojawiających się zagrożeń cyfrowych. Materiały przygotowywane w ramach Cyberlekcji 3.0 są aktualne, wiarygodne i dostosowane do realiów współczesnego, dynamicznie zmieniającego się świata online.
Oprócz scenariuszy zajęć, projekt oferuje także webinary, szkolenia oraz lekcje online – zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli. Tego rodzaju działania sprzyjają nie tylko rozwijaniu kompetencji cyfrowych, ale też umożliwiają wymianę wiedzy i doświadczeń pomiędzy uczestnikami. Cyberlekcje 3.0 odpowiadają na wyzwania związane z edukacją w erze cyfrowej, promując świadome, odpowiedzialne i bezpieczne zachowania młodych internautów.
Nowe scenariusze zajęć lekcyjnych
Baza materiałów dydaktycznych do nauki o cyberbezpieczeństwie wzbogaciła się o 4 nowe scenariusze, która w sumie obejmuje już 22 gotowe konspekty do przeprowadzenia lekcji w szkołach podstawowych i średnich. Nowe cyberlekcje adresowane są do uczniów szkół podstawowych i skupiają się na problematyce krytycznego myślenia, podstaw cyberzagrożeń, przemocy w sieci oraz dezinformacji.
Klasy I-III
1. Nie bądź lustrem ani cieniem i krytyczne włącz myślenie!
Podczas lekcji dzieci będą uczyć się jak samodzielnie analizować informacje, zamiast bezrefleksyjnie je powtarzać oraz dowiedzą się jak rozpoznawać manipulacje, np. w reklamach. Dzięki temu zaczną kształtować umiejętność niezależnego myślenia, zadawania pytań i podejmowania świadomych decyzji. To pomoże im stopniowo rozwijać krytyczne podejście do informacji i otaczającego świata.
2. Moja bezpieczna sieć
Lekcja z wykorzystaniem scenariusza rozwija świadomość cyfrową, ucząc dzieci odpowiedzialnego zachowania w sieci. Wspiera także umiejętność krytycznego myślenia, pomagając rozpoznawać potencjalne zagrożenia, takie jak phishing. Dodatkowo, kształtuje nawyki związane z higieną cyfrową, co sprzyja zdrowemu korzystaniu z technologii.
Klasy IV – VI
3. Nie hejtuję – nie dołuję
Lekcja dotycząca cyberprzemocy pomoże uczniom rozpoznawać jej różne formy, takie jak hejt, nękanie czy wykluczanie, oraz nauczy ich dostrzegać symptomy przemocy w sieci. Rozwinie także empatię i odpowiedzialność społeczną, pokazując, jak ważne jest wspieranie ofiar i reagowanie na krzywdzące zachowania. Uczniowie dowiedzą się również, gdzie szukać pomocy oraz jak skutecznie pomagać osobom dotkniętym cyberprzemocą.
4. Dezinformacja – zagrożenie XXI wieku
Podczas lekcji uczniowie rozwiną umiejętność krytycznego myślenia, ucząc się odróżniać fakty od subiektywnych opinii, co pomoże im świadomie analizować treści dostępne w internecie. Zrozumieją, czym jest dezinformacja, jakie są jej cele oraz w jaki sposób może wpływać na postrzeganie rzeczywistości i podejmowane decyzje. Nauczą się również jak identyfikować potencjalnie fałszywe treści, zwracając uwagę na źródła informacji, intencje autorów oraz mechanizmy rozpowszechniania manipulacyjnych przekazów. Dzięki temu będą mogli stać się bardziej świadomymi użytkownikami mediów cyfrowych, mniej podatnymi na wpływ niezweryfikowanych i szkodliwych treści.
Zachęcamy do korzystania z nowych materiałów.
Wszystkie scenariusze oraz dodatkowe materiały CyberLekcji dostępne są w bazie wiedzy o cyberbezpieczeństwie w zakładce CyberEdukacja na portalu gov.pl.