Edukacja o cyberbezpieczeństwie w formie grywalizacji – nowa odsłona konkursu „Cyber Geniusz Uczeń”
25.06.2025

Z początkiem czerwca wystartowała nowa odsłona konkursu edukacyjnego „Cyber Geniusz Uczeń”, organizowanego w ramach projektu „Bezpieczeństwo w Cyberprzestrzeni” przez Fundację Warszawski Instytut Bankowości we współpracy z Partnerami, w tym NASK – Państwowym Instytutem Badawczym. Konkurs skierowany jest do uczniów szkół ponadpodstawowych z całej Polski i potrwa do 29 czerwca br.
Zmiana formuły z typowego testu wiedzy na grę ma na celu uatrakcyjnić konkurs, przenosząc młodzież w świat przyszłości (fabuła toczy się w futurystycznej szkole), ale również bardziej zaangażować uczniów poprzez samodzielne rozwiązywanie interaktywnych zadań o zróżnicowanej formule.
Uczniowie mogą poczuć się jak w grze, ale również poznać całkiem realne zagrożenia czyhające na nich w przestrzeni cyfrowej oraz dowiedzieć się, jak się przed nimi chronić.
Uczestnicy konkursu mają za zadanie przejść 2 misje w grze:
- grywalizacyjną, tj. zapoznać się z materiałami edukacyjnymi i rozwiązać 11 interaktywnych zadań (np. dopasowywanie pól, układanie puzzli, rebusy).
- sprawdzającą, tj. zweryfikować swoją wiedzę w krótkim teście kończącym grę, składającym się z 9 pytań.
Należy zapoznać się z nowymi zasadami konkursu na stronie www.cyber.wib.edu.pl/test-wiedzy/, a następnie zarejestrować się na platformie grywalizacyjnej www.cybergeniusz.edu.pl
Zasady gry:
W pierwszej misji grywalizacyjnej uczniowie, kierując się ścieżką gry, zapoznają się z materiałami edukacyjnymi, a potem – na ich podstawie – rozwiązują interaktywne zadania. Na tym etapie gry uczniowie w swoim tempie zdobywają ABC Cyberbezpieczeństwa i walczą o zdobycie jak największej liczby punktów.
Natomiast druga część konkursu to już typowa rywalizacja sprawdzająca wiedzę w zakresie cyberbezpieczeństwa – krótki egzamin zawierający 9 pytań z czterema możliwymi odpowiedziami, z których tylko jedna jest prawidłowa. Ten etap też jest punktowany, ale oprócz prawidłowo udzielonych wszystkich odpowiedzi, liczy się szybkość rozwiązania testu.
Uczniowie, zbierając punkty, rywalizują z innymi uczestnikami o atrakcyjne nagrody - w tej edycji zarówno pieniężne, jak i niepieniężne.
Liczymy, że dzięki zmianie formuły na grywalizację, w konkursie chętnie wezmą udział uczniowie, którzy chcą zarówno sprawdzić, jak i poszerzyć w ciekawy sposób swoją wiedzę o cyberbezpieczeństwie.
……………………………………………
Konkurs „Cyber Geniusz Uczeń” to nie tylko forma zabawy i rywalizacji. To projekt o ważnym edukacyjnym i społecznym wymiarze, który ma popularyzować wiedzę na temat cyberzagrożeń i uczyć właściwych postaw, dzięki którym młodzież będzie bardziej świadomymi użytkownikami oraz zwiększy się ich poziom bezpieczeństwa w cyfrowym świecie.