Gaming – jak grać, żeby nie przegrać (zdrowia)
13.04.2021
Twoje dziecko uwielbia gry cyfrowe, a Ty nie wiesz kiedy i gdzie postawić granicę? Boisz się, że pasja dziecka może okazać się niebezpieczna? Przeczytaj i stosuj w praktyce nasze wskazówki.
„Nastolatki i gry cyfrowe” – to najnowszy poradnik, który przygotowaliśmy w ramach kampanii „Nie zagub dziecka w sieci”. Jego autorką jest ekspertka NASK – Marta Witkowska.
Jeśli chcesz wiedzieć, co zrobić, by gaming był bezpieczną rozrywką dla Twoich dzieci – koniecznie przeczytaj.
Korzyści dla gracza
Gry cyfrowe mogą być fantastyczną rozrywką. Mogą również wiele nauczyć. Pomagają zdobywać praktyczne umiejętności, rozwijać pasje, wzmacniać kompetencje społeczne, a czasami budować wieloletnie przyjaźnie. Można je podzielić na wiele gatunków, wśród których każdy może znaleźć coś dla siebie. Są gry strategiczne, fabularne, przygodowe, zręcznościowe, sportowe, symulacyjne, logiczne i edukacyjne. Bywa też, że jedna gra łączy w sobie kilka gatunków. Gry cyfrowe pomagają również zdobywać nową wiedzę.
- Hasło „gry komputerowe” kojarzy się często z popularnymi „strzelankami”, ale tak naprawdę gry można podzielić na wiele gatunków, wśród których praktycznie każdy odnajdzie coś dla siebie – mówi Marta Witkowska, ekspertka NASK, autorka poradnika . - Gry cyfrowe często są też postrzegane jako „zjadacze czasu”, bierna, ogłupiająca, a nawet niebezpieczna rozrywka. Tymczasem mogą też być świetnym treningiem dla mózgu. Ułatwiają nabycie wielu umiejętności i rzetelnej wiedzy. Pomagają rozwinąć kreatywność i kompetencje społeczne. Kluczowe jest jednak, by korzystać z nich w przemyślany sposób – dodaje autorka poradnika.
Gaming na szóstkę
Gry - jak niemal wszystko - mogą też mieć swoją ciemną stronę. Dlatego ważne, aby rodzice zwracali uwagę na treści gier, sposób i czas, jaki ich dziecko spędza na graniu.
Gry zawierające treści nieodpowiednie dla młodego gracza mogą mieć negatywny wpływ na jego rozwój psychiczny. Fascynujący świat gier często pochłania nastolatka na długie godziny, sprawiając, że traci z oczu szkolne i domowe obowiązki. Niezrównoważone, nieodpowiedzialne granie może być groźne i wiązać się z pogorszeniem zdrowia fizycznego i psychicznego. Warto również pamiętać, że podczas grania dziecko często kontaktuje się z nieznajomymi, może być narażone na cyberprzemoc, mieć kontakt z ukrytym w grach hazardem, a nawet paść ofiarą oszustów działających w sieci.
Na co więc zwrócić uwagę? Sprawdź, jak w kilku krokach zrozumieć swoje dziecko, a w niepokojących sytuacjach - zareagować na czas.
- Krok 1 – Dowiedz się więcej
- Krok 2 – Porozmawiaj o graniu
- Krok 3 – Wykorzystaj okazję
Dyskusja o agresji i przemocy w grach, stereotypach czy ukrytym hazardzie może pomóc zrozumieć, że ciągły kontakt z tego typu treściami kształtuje przekonania, wpływa na sposób myślenia i zachowanie. Dyskusja o relacjach panujących w społeczności graczy pozwoli nastolatkowi jasno wytyczyć granice zachowań, których nie akceptuje.
- Krok 4 – Ustal zasady
Aby utrzymać dobrą kondycję psychofizyczną, granie nie powinno kolidować z innymi sferami życia. Nie zapomnij też o finansowej stronie grania. Umów się z dzieckiem, jakie kwoty może przeznaczać na granie, np. w skali miesiąca. Pomoże mu to lepiej planować wydatki, realizowane przede wszystkim w mikropłatnościach, które łatwo wymykają się spod kontroli.
- Krok 5 – Pomóż wykształcić zdrowe nawyki
Zwróć dziecku uwagę na to, że pozostawanie w wymuszonej, siedzącej pozycji przez wiele godzin, ciągłe wytężanie wzroku czy wykonywanie schematycznych, powtarzalnych ruchów może skutkować pojawieniem się bólu, a nawet trwałych uszkodzeń. Ustalcie podstawowe zasady, których młody gracz powinien się trzymać, jeśli chce uniknąć kłopotów zdrowotnych.
- Krok 6 - Zagraj!
Ramię w ramię z dzieckiem
Problemowemu graniu czy wręcz uzależnieniu od gier sprzyja wiele czynników. Mogą one być związane zarówno z indywidualnymi cechami gracza, jak i z samym sposobem projektowania gier.
- W ramach naszych działań nieustannie pamiętamy o bezpieczeństwie i odpowiedzialności za internet, za cyfrowy świat. Przez ostatnie miesiące działania te nabrały szczególnego znaczenia. Obecna sytuacja i przyspieszona rewolucja cyfrowa, którą obserwujemy - zarówno w naszych domach, jak i w szkołach - stawia przed rodzicami i nauczycielami kolejne wyzwania – mówi minister Marek Zagórski, sekretarz stanu ds. cyfryzacji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. - Z najnowszych badań „Nastolatki 3.0” - które właśnie opracowujemy - wynika, że ponad 65% młodych ludzi jest przed ekranem ponad sześć godzin w czasie lekcji, z czego ponad 20% osiem godzin i więcej. Do tego dochodzi spędzanie przed ekranem czasu wolnego – ponad 30% nastolatków jest 2-4 godziny przed ekranem po lekcjach, a blisko 40% cztery godziny i więcej. Daje nam to sporą grupę dzieci, które są nawet 12 godzin przed ekranem dziennie - dodaje.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Zajrzyj na stronę www.gov.pl/niezagubdzieckawsieci
W ramach naszej kampanii pomagamy rodzicom realnie i skutecznie towarzyszyć dzieciom w intrenecie. Podpowiadamy jak mądrze – ramię w ramię – iść z dzieckiem przez wirtualny świat.
„Nastolatki i gry cyfrowe” to kolejny poradnik, który przygotowaliśmy wspólnie z NASK w ramach kampanii „Nie zagub dziecka w sieci”. Inne publikacje to: