Ryzyka związane z publikacją materiałów intymnych w internecie - zajęcia dla młodzieży z ZSGH
11.05.2023
10 maja specjaliści z NASK poprowadzili zajęcia dla uczniów klas II i III Zespołu Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich (ZSGH) w Warszawie.W ramach Programu ZSGW "Bezpieczeństwo w sieci" 2022/2023 zostaliśmy zaproszeni do spotkania się z uczniami i podzielenia się z nimi naszą wiedzą w zakresie ryzyk związanych z publikacją materiałów intymnych on-line.
Arkadiusz Michałowski, specjalista ds. analizy nielegalnych treści w internecie w NASK, wyjaśnił co należy zrobić w sytuacji, gdy materiały intymne wypłyną. Opowiedział czym zajmuje się Zespół Dyżurnet.pl w NASK oraz jakie treści i w jaki sposób można do niego zgłaszać. Przedstawił także narzędzie „Take It Down” opracowane przez The National Center for Missing & Exploited Children z instytucjami partnerskimi, służące do zgłoszenia intymnych fotografii, w celu ich usunięcia z sieci. Jest to narzędzie, które ma wspierać nastoletnie osoby, chcące pozbyć się z sieci materiałów ze swoim udziałem - opublikowanych bez ich zgody lub wiedzy. Ekspert NASK wyjaśnił również czym jest prawo do bycia zapomnianym i jak można zgłosić usunięcie treści za pośrednictwem wyszukiwarki Google. Na koniec wskazał przepisy Kodeksu Karnego, na mocy których możliwe jest ściganie przestępców w przypadku działań związanych z przesyłaniem i przechowywaniem materiałów intymnych z udziałem osób małoletnich i szantażem na tle seksualnym.
Anna Słupska, specjalista ds. profilaktyki z Zespołu Popularyzacji Bezpieczeństwa Dzieci w Internecie, a także psycholog, psychoterapeuta, zapoznała młodzież z pojęciami zjawiska seksualizacji, sextingu oraz self generated sexual content. Wyjaśniła dlaczego młodzież decyduje się na samodzielne wytwarzanie treści intymnych. Podkreśliła również, że w sytuacji, gdy ktoś nakłania młodą osobę do zrobienia i przesłania własnych treści intymnych, każdy ma prawo odmówić i powiedzieć „Nie!”. Ekspertka NASK skupiła się także na kwestiach związanych z różnymi trudnymi emocjami, z którymi z reguły samotnie borykają się osoby, których intymne zdjęcia zostały upublicznione bez ich zgody. Wzmacniała uczniów do wybierania prospołecznych zachowań, takich jak udzielanie i przyjmowanie wsparcia rówieśniczego oraz sięgania po pomoc bliskich dorosłych. Wskazała także gdzie młodzi ludzie mogą szukać pomocy.