Sok pomarańczowy i dezinformacja. Co mają wspólnego? Webinary dla uczniów oraz nauczycieli
22.03.2023
W pierwszy kalendarzowy dzień wiosny uczniowie oraz nauczyciele ze Szkoły Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w Radzicach Dużych uczestniczyli w webinarach dotyczących dezinformacji. Aleksandra Wrona oraz Kamil Olewszkiewicz z Zespołu Komunikacji Prewencyjnej, Działu Przeciwdziałania Dezinformacji w NASK, przygotowali dla uczniów klas VII i VIII lekcję online pt. „Sok pomarańczowy i dezinformacja. Co mają wspólnego?”Sprawdzone informacje są jak 100% sok pomarańczowy, bez żadnych dodatków. Natomiast dezinformacja jest podobna do napoju pomarańczowego, który ma co prawda nieco prawdziwego soku, ale także cukier i barwniki, które mają imitować prawdziwy smak; podobnie jak szkodliwe treści, które wykorzystują manipulację, by udawać prawdziwe wiadomości. W obu przypadkach uważność i ostrożność pomogą nam dokonać słusznych wyborów.
Wśród kwestii, które zostały omówione z młodzieżą znalazły się:
- pojęcie dezinformacji, jej cele i charakterystyka
- niebezpieczeństwa w mediach społecznościowych
- źródła i metody dezinformacji
- jak rozsądnie korzystać z internetu
- czy TikTok to bezpieczne źródło informacji
- co zrobić, kiedy napotkamy fałszywą informację?
Głównymi zagadnieniami, które poruszone było podczas webinaru pt. „Dezinformacja: Rozpoznawanie. Reagowanie. Przeciwdziałanie.” skierowanego do nauczycieli, były:
- pojęcie dezinformacji
- techniki dezinformacji
- schemat działania dezinformacji
- narzędzia weryfikacji informacji
- reagowanie na dezinformację.
Webinary zostały zorganizowane w ramach projektu "Make it clear - educating young people against disinformation online". Jest on realizowany przez konsorcjum, które tworzą NASK-PIB, Latvian Internet Association oraz Save the Children Romania w ramach programu Komisji Europejskiej Kreatywna Europa.
Projekt adresowany jest przede wszystkim do młodzieży w wieku 11-17 lat, ale także do rodziców, nauczycieli i osób pracujących z dziećmi. Celem projektu jest rozwijanie u młodzieży kompetencji informacyjnych, a także świadomego i krytycznego podejścia do treści udostępnianych w mediach, w szczególności w mediach społecznościowych. Więcej informacji dostępnych jest na stronie https://makeitclear.edu.pl/