Warsztaty dla młodzieży podczas Szczytu Cyfrowego - IGF Polska 2022
20.10.2022
20 października 2022 r., już po raz kolejny, odbyło się krajowe Forum Zarządzania Internetem (IGF Polska). Tym razem uczestnicy wydarzenia spotkali się w Lubelskim Centrum Konferencyjnym.Organizatorem IGF była Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, we współpracy z NASK PIB, a także z lubelskimi władzami lokalnymi i uczelniami wyższymi.
Jak nowe technologie służą społeczeństwu? Jakie są bieżące trendy w cyfrowej gospodarce? Jaka jest rola i jakie wyzwania mamy jako użytkownicy internetu? Co środowisko cyfrowe przynosi młodemu pokoleniu? To tematy, wokół których skupiły się debaty i wykłady tegorocznej edycji IGF.
Jako Akademia NASK mieliśmy możliwość spotkać się z uczniami szkoły średniej oraz podstawowej podczas dwóch warsztatów.
Wizerunek w sieci – moje prawa i obowiązki
Ewa Domańska i Andrzej Rylski poprowadzili zajęcia dotyczące wizerunku w sieci dla uczniów II klasy szkoły średniej. Nasi edukatorzy omówili prawa i obowiązki użytkowników internetu w kontekście ochrony prywatności, ochrony wizerunku i publikacji zdjęć. Młodzież miała możliwość sprawdzić swoją wiedzę na kartach pracy, m.in. na temat tego, które zachowania w sieci mogą być uznane za wykroczenie lub przestępstwo.
Eksperci NASK wyjaśnili także kwestie dot. praw autorskich, licencji Creative Commons oraz prawa cytatu. Uczniowie poznali także swoje prawo do bycia zapomnianym. Warsztaty bazowały na wybranych fragmentach scenariuszy oraz infografik CYBER lekcji „Tożsamość i wizerunek w internecie” oraz „Zarządzanie informacją” dla szkół ponadpodstawowych.
Warsztaty i konsultacje dot. przeciwdziałaniu fake newsom i dezinformacji w sieci
Anna Rywczyńska i Julia Piechna rozmawiały z uczniami VI klasy na temat nieprawdzie w sieci. Celem spotkania było skonfrontowanie z młodzieżą zjawiska dezinformacji oraz poznanie ich doświadczeń w tym zakresie. Uczestnicy wspólnie przyjrzeli się konkretnym przykładom fake newsów.
Ekspertki wyjaśniły, jak weryfikować prawdziwość informacji zamieszczanych online, a także rozpoznać i odpowiednio reagować na dezinformację w internecie. Podczas warsztatów, podzieleni na grupy uczniowie, mieli za zadanie opracować przykład dezinformacji wraz z poradami, jak nie dać się nabrać i jak zapobiegać rozprzestrzenianiu.