Pogłębianie przyjaźni, kreatywność i zdobywanie wiedzy o świecie - pozytywna strona mediów społecznościowych
Nastolatki, pomimo dość krytycznego stosunku do mediów społecznościowych, bardzo doceniają ich obecność w swoim życiu. Choć otwarcie mówią o problemach, z jakimi spotykają się w sieci – choćby takich jak doświadczenie nękania online czy zbytnie zaabsorbowanie nowymi technologiami – podkreślają jednocześnie, że obecność w mediach społecznościowych przynosi im wiele korzyści.Pozytywne aspekty mediów społecznościowych
Dla wielu nastolatków nawiązywanie kontaktów z ludźmi za pomocą mediów społecznościowych pomogło w uzyskaniu większej pewności siebie – tak twierdzi 69% badanych nastolatków, a 61% czuje, że stali się bardziej towarzyscy.
Kolejną korzyścią, jaką niosą ze sobą media społecznościowe jest, według nastolatków, możliwość kontaktu z osobami o innym światopoglądzie. Prawie 70% nastolatków uważa, że pozwalają im one zachować krytyczny umysł i doświadczać większej złożoności świata, spotykać się z różnymi opiniami i przekonaniami oraz dają możliwość zetknięcia się z ludźmi z innych środowisk.
Obecność w mediach społecznościowych pomaga młodym angażować się w sprawy, na którym im zależy, włączać się w ważne dla nich inicjatywy – tak uważa 66% badanych. Przestrzeń wirtualna to miejsce, w którym mogą spotykać się z przyjaciółmi i dzielić podobne zainteresowania. Dla ponad 70% nastolatków media społecznościowe są przestrzenią, w której mogą pokazać swoją kreatywną stronę, a prawie 70% twierdzi, że to miejsce, w którym czują się autentyczni/prawdziwi.
Przyjazna przestrzeń

Infografiki w wersji pdf można pobrać z zakładki INFOGRAFIKI
Źródło:
Pew Research Center, November 2018, “Teens’ Social Media Habits and Experiences”
[online: https://www.pewinternet.org/2018/11/28/teens-social-media-habits-and-experiences/, dostęp z dn. 06.06.2019]

Psycholog i terapeutka
Ekspert ds. edukacji cyfrowej w Państwowym Instytucie Badawczym NASK
Zajmuje się profilaktyką, diagnozą i interwencją w obszarze zdrowia psychicznego młodzieży, prowadzi szkolenia dla specjalistów w zakresie rozwoju i zagrożeń okresu adolescencji i funkcjonowania nastolatków w sieci. Autorka publikacji i programów edukacyjnych obejmujących tematykę bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z internetu.