Co robią z nami media społecznościowe?
28.02.2018
W ramach debat z cyklu "Widoki na przyszłość" organizowanych przez Klub Absolwentów Uniwersytetu Warszawskiego 22 lutego 2018 roku odbył się panel poświęcony mediom społecznościowym. Zagadnienie: „Co robią z nami media społecznościowe?” rozważali eksperci: dr Dominik Batorski (Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego UW, współtwórca SmartNet), Anna Borkowska (Akademia NASK), red. Agata Szczęśniak (oko.press, Gazeta Wyborcza), dr hab. Jacek Wasilewski (WDIiB UW).
- Podczas spotkania poruszaliśmy tak ważne tematy, takie jak wpływ mediów społecznościowych na nasze wybory, decyzje życiowe oraz na kształtowanie poglądów i postaw młodych ludzi. Dyskutowaliśmy o nowych zjawiskach, które pojawiły się wraz z upowszechnieniem dostępu do internetu i popularyzacją mediów społecznościowych, takich jak np. bańka informacyjna. Mamy z nią do czynienia, ponieważ informacje, które docierają do nas, podlegają filtrowaniu poprzez algorytmy ukryte w mediach społecznościowych – mówi Anna Borkowska, ekspert Akademii NASK. Wyjaśnia, że efektem tego działania jest zamykanie się otwartej przestrzeni do dyskusji, ograniczenie pola, na którym ludzie mogą wymieniać się poglądami. – Media społecznościowe sterują nieco naszymi poglądami poprzez selekcję tego, co do nas dociera. To jest niepokojące, bo jak stwierdza badanie GFK, 61 procent Polaków szuka wiadomości na FB. Zastanawialiśmy się, jaki to ma wpływ na rozwój młodych ludzi. Próbowaliśmy odpowiedzieć też na pytanie, jaką rolę powinna pełnić szkoła w dobie rozwoju nowych technologii. Czy powinien zwiększać się wpływ mądrych dorosłych, którzy byliby przewodnikami młodych. I czy w polskiej szkole jest miejsce na edukacje medialną, która uczyłaby krytycznego podejścia do tego, co można znaleźć w internecie.
- Podczas spotkania poruszaliśmy tak ważne tematy, takie jak wpływ mediów społecznościowych na nasze wybory, decyzje życiowe oraz na kształtowanie poglądów i postaw młodych ludzi. Dyskutowaliśmy o nowych zjawiskach, które pojawiły się wraz z upowszechnieniem dostępu do internetu i popularyzacją mediów społecznościowych, takich jak np. bańka informacyjna. Mamy z nią do czynienia, ponieważ informacje, które docierają do nas, podlegają filtrowaniu poprzez algorytmy ukryte w mediach społecznościowych – mówi Anna Borkowska, ekspert Akademii NASK. Wyjaśnia, że efektem tego działania jest zamykanie się otwartej przestrzeni do dyskusji, ograniczenie pola, na którym ludzie mogą wymieniać się poglądami. – Media społecznościowe sterują nieco naszymi poglądami poprzez selekcję tego, co do nas dociera. To jest niepokojące, bo jak stwierdza badanie GFK, 61 procent Polaków szuka wiadomości na FB. Zastanawialiśmy się, jaki to ma wpływ na rozwój młodych ludzi. Próbowaliśmy odpowiedzieć też na pytanie, jaką rolę powinna pełnić szkoła w dobie rozwoju nowych technologii. Czy powinien zwiększać się wpływ mądrych dorosłych, którzy byliby przewodnikami młodych. I czy w polskiej szkole jest miejsce na edukacje medialną, która uczyłaby krytycznego podejścia do tego, co można znaleźć w internecie.
Fot. Aleksandra Przybora (dla www.klubabsolwentow.uw.edu.)