Nowy raport NASK: Generatywna sztuczna inteligencja w polskiej szkole. Przecieranie szlaków
Generatywna sztuczna inteligencja staje się coraz bardziej obecna w edukacji, wpływając na sposób nauczania i uczenia się. W odpowiedzi na te zmiany NASK – PIB, we współpracy z ekspertami, przeprowadził badania ilościowe i jakościowe wśród nauczycieli klas 4–8 szkół podstawowych.
Raport pokazuje, jak dziś wykorzystywane są narzędzia generatywnej AI w szkołach, jakie szanse dostrzegają nauczyciele (np. personalizacja nauczania, tworzenie materiałów, analiza danych), a jakie budzą obawy (m.in. uzależnienie uczniów od AI, kwestie etyczne i bezpieczeństwo danych).
Publikacja zawiera także rekomendacje i inspiracje do dalszego wdrażania AI w edukacji. Jest skierowana do nauczycieli, dyrektorów oraz osób kształtujących politykę oświatową – wszystkich, którzy chcą świadomie przygotować szkołę na wyzwania ery cyfrowej.
Główne wnioski z raportu wskazują na umiarkowane wykorzystanie GSI w polskich szkołach, gdzie 75% nauczycieli nie korzystało z niej zawodowo, a jedynie 6% robiło to wielokrotnie. Głównymi motywacjami do podjęcia prób były naturalna ciekawość, medialny szum wokół ChatGPT oraz chęć oszczędności czasu poprzez automatyzację rutynowych działań. Badanie potwierdza, że pandemia COVID-19 przygotowała grunt pod szersze użycie narzędzi cyfrowych, co ułatwiło adaptację GSI.
Pełną wersję raportu pobierzesz tutaj.