Cyberprofilaktyka NASK
a a a a
Podsumowanie Konferencji  „Cyfrowe wyzwania: Czy nowe media zastąpią wychowawców?”
Podsumowanie Konferencji  „Cyfrowe wyzwania: Czy nowe media zastąpią wychowawców?”

Podsumowanie Konferencji „Cyfrowe wyzwania: Czy nowe media zastąpią wychowawców?”

29.05.2018

Uczestnicy konferencji „Cyfrowe wyzwania: Czy nowe media zastąpią wychowawców?”, która odbyła się 24 maja 2018 roku, szukali odpowiedzi nie tylko na pytanie postawione w jej tytule.

Przybyłych powitali: Marcin Bochenek, dyrektor Pionu Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego NASK i Marzenna Habib, wicedyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji. Następnie dr Agnieszka Wrońska, Akademia NASK, zarysowała (na podstawie wcześniejszych badań „Nastolatki 3.0”) model udziału dzieci i młodzieży w cyfrowym świecie.

Prof. Jacek Pyżalski razem z Marcinem Bochenkiem zaprezentowali – bardzo oczekiwane – wstępne wyniki nowego badania młodych ludzi aktywnie i pozytywnie realizujących się w sieci. Na badanie „Młodzi twórcy w internecie – co wiemy z badań?” złożyło się 100 plus 9 pogłębionych wywiadów indywidualnych. Rozmówcy odpowiadający na pytania badaczy mieli 13-18 lat. Każdy swobodny wywiad trwał 60 minut. Poza przedstawiającymi prezentację w skład zespołu badawczego wchodziły: Marta Witkowska, Agnieszka Wrońska i Anna Borkowska.

Jak podkreślił prof. Pyżalski, zdecydowana większość młodzież przejawia przeciętną aktywność w internecie. Tylko kilka procent przyjmuje niebezpieczne formy obecności w sieci i tylko kilka procent angażuje się w bardzo pozytywną, wręcz prospołeczną, działalność w internecie. Twórcy badania zwrócili uwagę uczestników konferencji na to, że – wbrew stereotypom – młodzi ludzie nie muszą być ekspertami w dziedzinie nowych mediów, często potrzebują inspiracji, pomocy, przewodnictwa.

Na końcowy raport z tego badania musimy poczekać do września.

Przedstawicielka ORE, Elżbieta Stawecka, wystąpiła z wykładem na temat roli wychowania i profilaktyki w budowaniu relacji między dorosłymi i dziećmi.

Następnie głos zabrał Przemysław Staroń, nauczyciel II LO w Sopocie, reprezentujący także Uniwersytet SWPS. Przemysław Staroń, za pośrednictwem Skype’a, podzielił się swoimi doświadczeniami z wykorzystywania mediów społecznościowych do celów edukacyjnych i wychowawczych. Opowiadał zaintrygowanym słuchaczom, jak wspierać zainteresowania uczniów nauką i jak utrwalać ich sukcesy, posiłkując się internetem. Przemysław Staroń zaznaczył, że media społecznościowe tworzą silną więź między nauczycielem a uczniami, kontakty między nimi są spontaniczne, ożywione i mało  formalne. Podkreślił, że siła nowych mediów polega na budowaniu relacji: nauczyciel, wybierając taką płaszczyznę kontaktu z uczniami, musi zdawać sobie z tego sprawę.

Na koniec pierwszej części konferencji odbył się uroczysty finał konkursu na scenariusz lekcji z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Trzem zwyciężczyniom (Kindze Budzik, Joannie Makówce, Karolinie Słowińskiej) wręczono nagrody.

Po obiedzie uczestnicy konferencji podzielili się na grupy warsztatowe. Wielu z nich wyrażało żal, że można było uczestniczyć tylko w jednej z nich. Warsztat „ Morze możliwości – cyfrowa szkoła w praktyce” poprowadził Bogdan Wróbel z Fundacji Edukacja i Wiedza/Edukator.pl. ­­Dr Magdalena Rowicka z Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie zaprosiła na zajęcia pt.: „Granie w gry – kiedy wspierać, a kiedy (i jak) przeciwdziałać?”. Uczestnicy trzeciego warsztatu wspólnie z prowadzącymi, Anną Borkowską i Beatą Modrzejewską, analizowali i rozważali temat: „Fake newsy, bańki informacyjne, teorie spiskowe – jak bronić przed tym siebie i swoich uczniów?”.
 

Fot. Agata Kuszner

do góry Menu Strony

Ustawienia plików Cookie

Na naszych stronach używamy różnych technologii, by zoptymalizować Państwa doświadczenia online. Obok wymaganych plików cookie, które zapewniają funkcjonalność stron, należą do nich także technologie służące np. do anonimizacji analizy stron lub do wyświetlania ukierunkowanej reklamy. Korzystanie z nich jest dobrowolne i wymaga zgody. Zgodę można w każdej chwili wycofać ze skutkiem na przyszłość.
Zobacz szczegółową Politykę Prywatności



Wymagane
Sesyjne pliki Cookies wymagane do działania strony, przechowywane podczas wizyty na stronie, np zapamiętany wybór języka strony

Statystyczne
Anonimowe statystyki odwiedzin strony oraz zachowania użytkownika

Zewnętrzne
Pliki Cookies od zewnętrznych dostawców usług takich jak filmy Youtube