Podsumowanie Konferencji „Cyfrowe wyzwania: Czy nowe media zastąpią wychowawców?”
Uczestnicy konferencji „Cyfrowe wyzwania: Czy nowe media zastąpią wychowawców?”, która odbyła się 24 maja 2018 roku, szukali odpowiedzi nie tylko na pytanie postawione w jej tytule.
Przybyłych powitali: Marcin Bochenek, dyrektor Pionu Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego NASK i Marzenna Habib, wicedyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji. Następnie dr Agnieszka Wrońska, Akademia NASK, zarysowała (na podstawie wcześniejszych badań „Nastolatki 3.0”) model udziału dzieci i młodzieży w cyfrowym świecie.
Prof. Jacek Pyżalski razem z Marcinem Bochenkiem zaprezentowali – bardzo oczekiwane – wstępne wyniki nowego badania młodych ludzi aktywnie i pozytywnie realizujących się w sieci. Na badanie „Młodzi twórcy w internecie – co wiemy z badań?” złożyło się 100 plus 9 pogłębionych wywiadów indywidualnych. Rozmówcy odpowiadający na pytania badaczy mieli 13-18 lat. Każdy swobodny wywiad trwał 60 minut. Poza przedstawiającymi prezentację w skład zespołu badawczego wchodziły: Marta Witkowska, Agnieszka Wrońska i Anna Borkowska.
Jak podkreślił prof. Pyżalski, zdecydowana większość młodzież przejawia przeciętną aktywność w internecie. Tylko kilka procent przyjmuje niebezpieczne formy obecności w sieci i tylko kilka procent angażuje się w bardzo pozytywną, wręcz prospołeczną, działalność w internecie. Twórcy badania zwrócili uwagę uczestników konferencji na to, że – wbrew stereotypom – młodzi ludzie nie muszą być ekspertami w dziedzinie nowych mediów, często potrzebują inspiracji, pomocy, przewodnictwa.
Na końcowy raport z tego badania musimy poczekać do września.
Przedstawicielka ORE, Elżbieta Stawecka, wystąpiła z wykładem na temat roli wychowania i profilaktyki w budowaniu relacji między dorosłymi i dziećmi.
Następnie głos zabrał Przemysław Staroń, nauczyciel II LO w Sopocie, reprezentujący także Uniwersytet SWPS. Przemysław Staroń, za pośrednictwem Skype’a, podzielił się swoimi doświadczeniami z wykorzystywania mediów społecznościowych do celów edukacyjnych i wychowawczych. Opowiadał zaintrygowanym słuchaczom, jak wspierać zainteresowania uczniów nauką i jak utrwalać ich sukcesy, posiłkując się internetem. Przemysław Staroń zaznaczył, że media społecznościowe tworzą silną więź między nauczycielem a uczniami, kontakty między nimi są spontaniczne, ożywione i mało formalne. Podkreślił, że siła nowych mediów polega na budowaniu relacji: nauczyciel, wybierając taką płaszczyznę kontaktu z uczniami, musi zdawać sobie z tego sprawę.
Na koniec pierwszej części konferencji odbył się uroczysty finał konkursu na scenariusz lekcji z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Trzem zwyciężczyniom (Kindze Budzik, Joannie Makówce, Karolinie Słowińskiej) wręczono nagrody.
Po obiedzie uczestnicy konferencji podzielili się na grupy warsztatowe. Wielu z nich wyrażało żal, że można było uczestniczyć tylko w jednej z nich. Warsztat „ Morze możliwości – cyfrowa szkoła w praktyce” poprowadził Bogdan Wróbel z Fundacji Edukacja i Wiedza/Edukator.pl. Dr Magdalena Rowicka z Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie zaprosiła na zajęcia pt.: „Granie w gry – kiedy wspierać, a kiedy (i jak) przeciwdziałać?”. Uczestnicy trzeciego warsztatu wspólnie z prowadzącymi, Anną Borkowską i Beatą Modrzejewską, analizowali i rozważali temat: „Fake newsy, bańki informacyjne, teorie spiskowe – jak bronić przed tym siebie i swoich uczniów?”.
Fot. Agata Kuszner