Rodzice i dzieci w świecie nowych technologii
22.11.2017
Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń 21 listopada 2017 roku zaprosiło rodziców, nauczycieli oraz ekspertów na forum „Rodzic 3.0 – Jak być rodzicem w świecie nowych technologii – szanse, zagrożenia, wyzwania”. Spotkanie to było pierwszym z cyklu: „Rodzic 3.0”. Kolejne będą odbywać się w 2018 roku. Partnerem merytorycznym WCIES w tych działaniach jest NASK Państwowy Instytut Badawczy.
Podczas forum dr Agnieszka Wrońska, Akademia NASK, zaprezentowała wyniki badania „Nastolatki 3.0”, które pokazują, co młodzi Polacy robią w internecie. Wynika z nich m.in., że dla młodych użytkowników sieci bycie online jest oczywistością i towarzyszy im od najmłodszych lat. Aż 82,9% dziewcząt i 77,7% chłopców jest online cały czas, niezależnie od miejsca pobytu (dom, szkoła, znajomi, w drodze do szkoły, w miejscach z darmowym dostępem do WiFi). Co trzeci posiadacz smartfona spędza w sieci powyżej 5 godzin dziennie. [Raport dostępny na stronie https://cyberprofilaktyka.pl/baza-wiedzy.html]
Czy internet wyrównuje szanse? – Tak, ale w zależności od tego, kto i jak z niego korzysta. Jeżeli posiadamy różnego rodzaju zasoby (np. kapitał kulturowy, społeczny), internet nam pomoże w rozwoju. Dzieci pozbawione tych zasobów nie zyskają tak wiele. Dlatego ważne jest, by dzieci uczyły się korzystania z sieci w celowy sposób, tak, by jak najlepiej odpowiadać na swoje potrzeby i móc w przyszłości być w aktywnym twórcą internetu. Rolą rodziców jest pokazywać wartościowe treści w sieci, inspirować dzieci i uczyć ich pozytywnych zachowań – przekonywała Anna Rywczyńska, Akademia NASK.
– W dobie panowania dyktatury obrazu, nawet bardzo małe dzieci spędzają przed ekranem wiele godzin, pomimo tego, że WHO jasno mówi o tym, iż dziecko do drugiego roku życia nie powinno mieć kontaktu z telewizorem czy ekranem – stwierdzała Anna Borkowska, Akademia NASK.
Długotrwały kontakt dziecka ze smarfonem, tabletem, laptopem może pewne umiejętności rozwijać, ale też mieć negatywny wpływ na różne funkcje np. poznawcze i motoryczne oraz wpływać na emocjonalność dziecka. – Rodzice powinni być świadomi tych prawidłowości i dawać dziecku alternatywę dla zabawy z komputerem lub smartfonem – podkreślała Anna Borkowska.
– Dzieci i młodzież mogą podejmować w sieci wiele ryzykowanych zachowań i spotkać się z wieloma niebezpieczeństwami np. mogą zostać uwiedzione lub zobaczyć upowszechnione swoje intymne zdjęcia, które powierzyły komuś w zaufaniu. Takie doświadczenie skutkują bardzo poważnymi konsekwencjami, czasem odbijają się na całym życiu człowieka – ostrzegała Julia Piechna, Akademia NASK, i podawała wskazówki, jak postępować w sytuacjach, kiedy dzieci podejmują ryzykowne działania. W szczególny sposób podkreślała znaczenie wspierającej postawy rodzica, jako przewodnika dziecka po świecie internetu.
– Okres dojrzewania jest bardzo trudnym momentem w życiu człowieka. Musi się on wtedy skonfrontować z wieloma zmianami, określić na nowo siebie i swoją tożsamość. Internet może pomoc w zdobywaniu nowych doświadczeń, ale również być zagrożeniem. Nastolatki nie potrafią jeszcze realnie ocenić, czy świat który widzą w sieci, jest prawdziwy. Mogą więc być podatne na niebezpieczne treści jak np. promowanie restrykcyjnych diet czy bardzo restrykcyjnego określonego wizerunku, nie widząc w tym niebezpieczeństwa dla swojego zdrowia i życia. Rozmawiajmy ze swoimi dziećmi. Bądźmy uważni na to, czym się inspirują, co przyjmują za wzorce – apelowała Marta Witkowska, Akademia NASK.
Podczas forum dr Agnieszka Wrońska, Akademia NASK, zaprezentowała wyniki badania „Nastolatki 3.0”, które pokazują, co młodzi Polacy robią w internecie. Wynika z nich m.in., że dla młodych użytkowników sieci bycie online jest oczywistością i towarzyszy im od najmłodszych lat. Aż 82,9% dziewcząt i 77,7% chłopców jest online cały czas, niezależnie od miejsca pobytu (dom, szkoła, znajomi, w drodze do szkoły, w miejscach z darmowym dostępem do WiFi). Co trzeci posiadacz smartfona spędza w sieci powyżej 5 godzin dziennie. [Raport dostępny na stronie https://cyberprofilaktyka.pl/baza-wiedzy.html]
Czy internet wyrównuje szanse? – Tak, ale w zależności od tego, kto i jak z niego korzysta. Jeżeli posiadamy różnego rodzaju zasoby (np. kapitał kulturowy, społeczny), internet nam pomoże w rozwoju. Dzieci pozbawione tych zasobów nie zyskają tak wiele. Dlatego ważne jest, by dzieci uczyły się korzystania z sieci w celowy sposób, tak, by jak najlepiej odpowiadać na swoje potrzeby i móc w przyszłości być w aktywnym twórcą internetu. Rolą rodziców jest pokazywać wartościowe treści w sieci, inspirować dzieci i uczyć ich pozytywnych zachowań – przekonywała Anna Rywczyńska, Akademia NASK.
– W dobie panowania dyktatury obrazu, nawet bardzo małe dzieci spędzają przed ekranem wiele godzin, pomimo tego, że WHO jasno mówi o tym, iż dziecko do drugiego roku życia nie powinno mieć kontaktu z telewizorem czy ekranem – stwierdzała Anna Borkowska, Akademia NASK.
Długotrwały kontakt dziecka ze smarfonem, tabletem, laptopem może pewne umiejętności rozwijać, ale też mieć negatywny wpływ na różne funkcje np. poznawcze i motoryczne oraz wpływać na emocjonalność dziecka. – Rodzice powinni być świadomi tych prawidłowości i dawać dziecku alternatywę dla zabawy z komputerem lub smartfonem – podkreślała Anna Borkowska.
– Dzieci i młodzież mogą podejmować w sieci wiele ryzykowanych zachowań i spotkać się z wieloma niebezpieczeństwami np. mogą zostać uwiedzione lub zobaczyć upowszechnione swoje intymne zdjęcia, które powierzyły komuś w zaufaniu. Takie doświadczenie skutkują bardzo poważnymi konsekwencjami, czasem odbijają się na całym życiu człowieka – ostrzegała Julia Piechna, Akademia NASK, i podawała wskazówki, jak postępować w sytuacjach, kiedy dzieci podejmują ryzykowne działania. W szczególny sposób podkreślała znaczenie wspierającej postawy rodzica, jako przewodnika dziecka po świecie internetu.
– Okres dojrzewania jest bardzo trudnym momentem w życiu człowieka. Musi się on wtedy skonfrontować z wieloma zmianami, określić na nowo siebie i swoją tożsamość. Internet może pomoc w zdobywaniu nowych doświadczeń, ale również być zagrożeniem. Nastolatki nie potrafią jeszcze realnie ocenić, czy świat który widzą w sieci, jest prawdziwy. Mogą więc być podatne na niebezpieczne treści jak np. promowanie restrykcyjnych diet czy bardzo restrykcyjnego określonego wizerunku, nie widząc w tym niebezpieczeństwa dla swojego zdrowia i życia. Rozmawiajmy ze swoimi dziećmi. Bądźmy uważni na to, czym się inspirują, co przyjmują za wzorce – apelowała Marta Witkowska, Akademia NASK.